Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Faderskonflikten är evig men utförandet är påvert

Kristofer Flensmarck.
Foto: Andreas Omvik.
Ulrika Kärnborg.
Foto: OLLE SPORRONG

Kristofer Flensmarcks nya roman handlar om en författare som ska fira jul med sina föräldrar.

Ulrika Kärnborg övertygas inte av den norénska maktkampen mellan far och son.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. När han sjunkit som djupast i alkoholmissbruket, när han är nära att dö och inte kan skriva längre, återvänder han i tankarna till hemmet. I sin självbiografi, ”Ett annat liv”, beskriver författaren P O Enquist hur det går till. Skrivkrampen kan bli så förlamande att det enda som hjälper är att försöka drömma sig tillbaka till tryggheten i moderns hus, att röra sig genom de välbekanta rummen, ett efter ett. 

Jag tänker på Enquist när jag läser Kristofer Flensmarcks laddade roman ”In i smärtan”, som beskriver ett rent fysiskt besök i föräldrarnas hus under en julhelg. Här handlar det inte om att försöka återkalla en känsla av trygghet, snarare om att återbesöka en brottsplats, men en nedstigning i något som både representerar himmel och helvete är det likafullt.  

”In i smärtan”.

Till en förfallen gård på den skånska slätten återkommer en ung man, nybliven författare, och hans flickvän. Snö och regn faller omväxlande och vinterlandskapet är beständigt målat i grå och bruna, murriga färger. På ytan händer inte särskilt mycket. Därunder utspelas ett drama som för tankarna till Lars Noréns tidiga pjäser och deras uppgörelse med en viss sorts kvävande skånsk småborgerlighet, men också till filmer som Thomas Vinterbergs ”Festen” och ”Jakten”. Boken är dessutom uppdelad i akter, så kanske är förlagan en refuserad pjäsbeställning.

En alkoholiserad far och en son bedriver lågintensivt krig mot varandra. En mors ängsliga omsorger blir motbjudande. Där finns också flickvännens kyla, som berättarjaget hanterar genom autoerotik. Jag tror aldrig jag läst så närgånget realistiska beskrivningar av onani tidigare.

Kristofer Flensmarck skriver med koncentration och lågmäld inlevelse. Det räcker inte. Maktkampen mellan far och son, ledan och utanförskapet, har skildrats bättre förr, i en myriad av litterära och dramatiska verk som låter familjen bli tummelplatsen för världens oro och sorg.


ROMAN

KRISTOFER FLENSMARCK

In i smärtan

Natur & Kultur, 238 s


Ulrika Kärnborg är författare och medarbetare på Expressens kultursida.