Mar Zuckerberg, vd för Facebook, är en motvillig publicist. Foto: NOAH BERGER / AP TT NYHETSBYRÅNMar Zuckerberg, vd för Facebook, är en motvillig publicist. Foto: NOAH BERGER / AP TT NYHETSBYRÅN
Mar Zuckerberg, vd för Facebook, är en motvillig publicist. Foto: NOAH BERGER / AP TT NYHETSBYRÅN
Fredric Karén, chefredaktör för Svenska Dagbladet. Foto: JOAKIM STÅHL / SVD / SCANPIX / SVENSKA DAGBLADET SCANPIX SWEDENFredric Karén, chefredaktör för Svenska Dagbladet. Foto: JOAKIM STÅHL / SVD / SCANPIX / SVENSKA DAGBLADET SCANPIX SWEDEN
Fredric Karén, chefredaktör för Svenska Dagbladet. Foto: JOAKIM STÅHL / SVD / SCANPIX / SVENSKA DAGBLADET SCANPIX SWEDEN
Martin Ahlquist, politikchef på Expressen, har skrivit boken "Medierna och etiken" tillsammans med ... Foto: OLLE SPORRONGMartin Ahlquist, politikchef på Expressen, har skrivit boken "Medierna och etiken" tillsammans med ... Foto: OLLE SPORRONG
Martin Ahlquist, politikchef på Expressen, har skrivit boken "Medierna och etiken" tillsammans med ... Foto: OLLE SPORRONG
... Tommy Borglund. Foto: PRIVAT... Tommy Borglund. Foto: PRIVAT
... Tommy Borglund. Foto: PRIVAT

Låt inte Facebook och Google slippa ansvar

Publicerad

Martin Ahlquist och Tommy Borglund har skrivit en lärobok i etik för en modern medievärld.

Fredric Karén vill se den som obligatorisk läsning i skolan, men tycker att de digitala jättarna slipper undan för lätt.

För ganska exakt ett år, sedan den 6 juli 2016, stoppades Philando Castile av en polispatrull i Falcon Heights i delstaten Minnesota i USA. Orsaken uppgavs vara en trasig baklykta. I bilen fanns förutom han själv, flickvännen Diamond Reynolds och hennes fyraåriga dotter.

Philando Castile upplyste omgående patrullen om att han hade ett vapen i bilen – ett vapen han hade licens för. När han sträckte sig efter sitt körkort, som polisen bett om, avlossade polismannen sju skott som träffade Philando Castile i ena armen, magen och hjärtat.

Sekunden senare tog flickvännen upp sin mobiltelefon och började sända dramat via tjänsten Facebook live. Alla hennes vänner som var uppkopplade kunde se den blödande, döende pojkvännen ropa på hjälp och den chockade fyraåringen med uppspärrade ögon i baksätet.

Allt i direktsändning. Helt utan filter.

 

Amerikanskan Diamond Reynolds tröstas efter att hon, under chock, livesänt när hennes pojkvän Philando Castile skjutits ihjäl av polis.Foto: JIM MONE / AP TT NYHETSBYRÅN

 

Filmen om mordet låg kvar flera månader på Facebook och nådde miljontals tittare. Facebook-grundaren Mark Zuckerberg skrev dagen efter ett inlägg där han förklarade varför filmen inte raderats från plattformen det grova innehållet till trots: 

”Våldsamma bilder som den här påminner oss om varför vi ska fortsätta bygga en mer öppen och sammankopplad värld.”

 

LÄS MER – Publicistklubben: Vem försvarar pressfriheten på Rosenbad? 

Facebook är en publicist

Även om Mark Zuckerberg inte skulle medge det, så måste inlägget betraktas som ett publicistiskt och etiskt ställningstagande. Som ansvarig för världens största distributionskanal för sociala och traditionella nyheter har han en alldeles särskilt viktigt roll att spela i det medielandskap som nu stöps om från grunden. 

Fallet med det direktsända mordet på Facebook finns inte med som exempel i Martin Ahlquists och Tommy Borglunds bok "Medierna och etiken. Ansvar i ett nytt medielandskap".

Det är synd.

Som diskussionsunderlag är det ett utmärkt exempel på hur medieetiken kan kollapsa när den tas över av entreprenörer och teknologer vars syfte från början aldrig var att bedriva publicistik.

Det är också en central fråga i vår tid. Allteftersom dessa digitala plattformar växer och blir primära nyhetskällor för många ökar också trycket på ägarna att ta sitt ansvar för vad som publiceras utifrån någon slags etisk kompass. 

Frågan är bara vems kompass.

 

Martin Ahlquist, politikchef på Expressen.Foto: OLLE SPORRONG

 

Lärobok

Martin Ahlquist & Tommy Borglund

Medierna och etiken. Ansvar i ett nytt medielandskap. 

Sanoma utbildning, 191 s.

 

Ahlquist och Borglund är inne på detta, bland annat i en kort intervju med Nicklas Lundblad, chef för Googles samhällspolitiska avdelning. Han resonerar kring komplexiteten som uppstår när globala plattformar möter lokala traditioner.

Skämt om påven passar sig inte i katolska länder medan det kan uppfattas som stor humor i mer sekulariserade delar av världen. Nakna kvinnobröst anses omoraliskt i USA men inte i Skandinavien. Moral och etik går att skära på hundratusentals olika sätt beroende på kultur, religion, historia och politiskt samhällsklimat.

Där ligger Facebooks och Googles svåraste utmaningar och hittills har de kommit alldeles för enkelt undan. Tyvärr gör de det också i "Medierna och etiken". Även om författarna gör en del försök att belysa frågan kommer de aldrig särskilt djupt. 

 

LÄS MER: Facebook hjälper Kina med censur

Läs "Medierna och etiken" i skolan

En bok om medieeetik 2017 känns både angeläget och viktigt. Och som övergripande guide till dagens medieetiska system och de utmaningar som ligger framför branschen fungerar "Medierna och etiken" utmärkt. Den drygt 190-sidiga boken omfamnar många av de nya begrepp som medieindustrin just nu brottas med: native advertising, filterbubblor, personalisering av innehåll, sviktande förtroende för journalister och hot mot redaktioner. 

"Medierna och etiken" borde vara obligatorisk läsning i samtliga högstadie- och gymnasieskolor. Språket är rappt och pedagogiskt, de avslutande diskussionsfrågorna till varje kapitel konkreta och tydliga. 

Men om ambitionen är att på djupet tränga in i hur medieetiken påverkas av den övergripande digitaliseringen når författarna inte ända fram. För mycket kraft och utrymme läggs på tillbakablickar och redogörelser från en svunnen tid i stället för att gå djupare i några av de intressanta frågor som ställs: Kan en tydlig etisk kompass vara en konkurrensfördel för traditionella medier? Är det möjligt att skapa ett globalt medieetiskt system?

De avgörande skiljelinjerna mellan gamla och nya medier, hur man ser på sin publik och sin roll i samhället hade Martin Ahlquist och Tommy Borglund behövt borra djupare i. Då hade "Medierna och etiken" inte bara varit en pedagogisk och informativ bok om pressetikens utmaningar utan också en skrift som hjälper oss att lite bättre förstå den tid vi lever i.

 

LÄS MER – Jonas Gardells öppna brev till Facebooks Mark Zuckerberg: "Du måste skämmas"

 

Martin Ahlquist är politikchef på Expressen. Boken recenseras därför av Fredric Karén, chefredaktör för Svenska Dagbladet.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag