Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

En giftig manlighet krossar allt mänskligt

Fernanda Melchor.
Foto: Tranan / Tranan
Kristina Lindquist är kritiker på DN.
Foto: MARC FEMENIA / DAGENS NYHETER

Kristina Lindquist läser omtalade ”Orkansäsong”, i översättning av Expressens Hanna Nordenhök.


Kommentera artikeln! När du läst texten får du gärna dela med dig av dina tankar i kommentarsfältet längst ner.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Hettan håller på att göra folk galna, och det sägs att orkansäsongen kommer att slå hårt. Som den där gången då den med ”hätsk vrede drev in över kusten och åskan gick i dagar över den regntunga himlen, och markerna sjönk under vattenmassor som fick all gröda att ruttna bort och dränkte djuren som överraskade av stormen och blixtnedslagen inte hann ur fållorna”

”Orkansäsong” av Fernanda Melchor.

Det var alltså recensenten som fick avbryta med en brysk och godtycklig punkt här. Fernanda Melchor, som nominerats till både Bookerpriset och National book award, låter nämligen meningarna välla fram över sidorna som smutsigt vatten. Det här är vanvettets prosa, där ingen kommer undan eller ska kunna urskilja början och slutet på historien.

Det vi vet är att ett illa sargat lik har flutit upp i en bevattningskanal i utkanten av den lilla byn La Matosa, som i sin tur ligger i utkanten av allting annat. Den mördade är den de kallar Häxan, en fruktad och utstött gestalt som alltjämt drar till sig olika former av desperation – om det så gäller pinade hjärtan eller sinnen som söker lindring från onda tankar. Återkommande är de så kallade motorvägsflickor som utan att betala en peso får hjälp att driva oönskade foster ur kroppen.

Här blir psykologi och identitet ointressant.

Fernanda Melchor ska ha haft en idé på att skriva den här berättelsen som ett reportage, men har i stället lånat formen från true crime till åtta kapitel uppbyggda som associativa och anekdotiska vittnesmål. Det pladdriga, planlösa tilltalet från olika positioner i det lilla rum som utgör det torftiga La Matosa bidrar till en känsla av både närsynthet och svindel där bilden av vad som har hänt samtidigt är skymd och alldeles klar.

Blandningen av häxbrygder, gravida småtjejer, smuts och kroppsvätskor kan säkert förleda läsaren att utan vidare placera ”Orkansäsong” i den magiska realismen, när det snarare är så att Melchor på ett medvetet sätt använder den traditionens interiörer för att trolla fram en krass och våldsam värld. Här blir psykologi och identitet ointressant – poängen är det större porträttet av en giftig manlighet som tillsammans med fattigdomen krossar allt mänskligt. 

Det är till exempel betydligt närmare än man tror mellan La Matosa och Karin Smirnoffs västerbottniska Smalånger.

Det finns säkert också en viss risk att romanen ses som en autentisk skildring av ett ”Mexiko” plågat av våld, droger och vidskepelse – och bokens byggstenar kan onekligen föra tanken åt det hållet. Men jag läser snarare romanen som en ganska allmängiltig country noir-berättelse om kvinnor som med sina egna kroppar förstår ”konsekvenserna av mäns dåliga vanor”. Det är till exempel betydligt närmare än man tror mellan La Matosa och Karin Smirnoffs västerbottniska Smalånger.

Kanske kan ”Orkansäsong” närmast beskrivas som ett litterärt vredesutbrott, där uppgörelsen främst ligger i själva språket. Intrycket förstärks av en levande och expressiv översättning, där Hanna Nordenhök lägger både temperament och en ljudande humor på vägen in i mörkret. 



ROMAN

FERNANDA MELCHOR

Orkansäsong

Översättning Hanna Nordenhök

Tranan, 303 s.



Av Kristina Lindquist

Hanna Nordenhök är medarbetare på Expressens kultursida. Därför recenseras boken av Kristina Lindquist, kritiker och medarbetare på Dagens Nyheter.



Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=79458&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.

KOMMENTERA ARTIKELN

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Expressen möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till expressen.se. Expressen granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se. Läs mer om kommentering här.