Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Det börjar med en bipolär toka som spöar en diakon

Linus de Faire är författare.
Foto: Emil Malmborg
Nina Lekander.
Foto: ELISABETH OHLSON WALLIN / NORSTEDTS

Linus de Faires andra roman är färgglad, märklig och ryckig.

Nina Lekander kastar sig ned i de många upptågen på Menorca.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Det bereder mig en särskild alegría att läsa Linus de Faires andra roman ”Soledad Peñas melodram”, då jag har tillbragt en hel del tid i Granada, älskar kastilianska och beundrar iberisk kultur. Denna just melodramatiska, komiska roman handlar om en från Andalusien och Granadaprovinsen stammande familj, men utspelar sig mest på Menorca.

Jagberättaren och den 31-åriga, barnlösa huvudpersonen Soledads familj är splittrad, kaotisk och på flera vis olycksdrabbad – som det spanska riket självt. Sole är släktens enda akademiskt utbildade, läser litteraturvetenskap på det främsta universitetet i Barcelona, där hon sammanbor med den smälltjocka arkitekten Pau som har smak för raka linjer och Mies van der Rohe.

Hon reser till familjen på Menorca för att skriva en bok med den fräsiga titeln ”(La Crisis de la) Literatura de la Crisis”. Men av det blir inte mycket där hon bor i sin frånskilda pappas lusangripna lilla lägenhet ovanpå den lokala tapasbaren. Hon blir blott alltför intrasslad i familjedramatiken som inkluderar:

Hennes bipolära toka till mamma, Geno, som i romanens början har ”köpt, alternativt stulit” en fryst fisk som hon klår upp en diakon i kyrkan med. Den hyggliga men slarviga farsan Hipólito, enligt Geno en veritabel horbock. Snäsiga storasystern Inés med två osnutna söner vars namn gudmor Sole knappt kan memorera. Och mormor, ”abeulita”, en dement gammal bondmora slumrande över sin rullator … hon kallar dessutom sin dotterdotter konsekvent för María: det namn som Soles och Inés dödfödda lillasyster hann döpas till och vars närvarande frånvaro svävar fram och tillbaka i hela historien.

Den lata läsaren kan ju låta bli att kolla upp dessa fraser, men det rekommenderas.

María är också namnet på den undulat, eller kanariefågel, som Soles pappa har i bur på balkongen. Här trängs sorglustiga historier om husdjur som dör. Soledad och hennes författare har en väl utvecklad talang för galghumor, ironier och hysteri.

Ni hör. Och då har jag inte ens nämnt Soles traumatiska brännsår i ansiktet (storsyrran Inés fel), missfall eller egendomliga terapeut. Men lika märklig, eller om man så vill både ryckig och konsekvent, är själva romankonstruktionen – för vilken Federico García Lorca, jämte den grekiska tragedin (Hipólito, Hippolytos), spelar en inte obetydlig roll. Inledningsvis anar man det bara när ”ANDALUSISKT KORUS” bryter prosaflödet. En kör som arbetar med ordspråk, utrop och refränger, exempelvis ”¡La lengua no tiene hueso, pero corta lo más grueso!” – att även om inte tungan har något ben så kan orden såra nog så hårt. Den lata läsaren kan ju låta bli att kolla upp dessa fraser, men det rekommenderas.

Sole får ge upp sitt bokprojekt för att skriva en pjäs till sin pappas amatörteatergrupp. Den blir bara mer och mer självbiografisk, hela romanen pjäsifieras alltmer. Någon gång ett par varv för mycket eller repetitivt.

Men under detta skämtsamma dväljs teman som den spanska finanskrisen, fattiga andalusier versus rika katalaner, arvet från Franco plus rurala sedvänjor typ virkande av lapptäcke till o- och nyfödda. Så fatta att Linus de Faire har virkat om inte precis varsamt, så väl och ytterst färgglatt.


ROMAN

LINUS DE FAIRE

Soledad Peñas melodram

Albert Bonniers, 312 s.


Nina Lekander är författare och medarbetare på Expressens kultursida.



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=78407&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med två av kultursidans främsta namn: Radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil. Självhjälp för intellektuella.