Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Det är en sexuell gråzon mellan fri vilja och övergrepp

Madeleine Schantz.Foto: OLOF GRIND / W&W
Foto: W&W
Amanda Svensson.Foto: LUDVIG THUNMAN / LUDVIG THUNMAN EXPRESSEN

En kvinna har fastnat i ett mönster av relationer med våldsamma män.

Amanda Svensson läser en debut med hög poetisk ambitionsnivå.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Formen för Madeleine Schantz debutroman ”Vaken dröm” är lika enkel som snillrik. Alla som någon gång sökt sig till psyket känner igen det standardiserade frågeformuläret, ämnat att underlätta för läkaren att avgöra om man är deprimerad, manisk, psykotisk eller bara allmänt olycklig. Har du någonsin velat skada dig själv? Har du någonsin sett saker som du misstänker inte var verkliga?

Sådana där formulär ska för prydlighetens skull helst besvaras med enkla ja eller nej. Huvudpersonen i ”Vaken dröm”, Maren, kräver dock att få utveckla svaren och berätta sin historia, så gott den nu låter sig berättas. 

En sexuell gråzon där gränsen mellan frivillighet och övergrepp

Hon har precis återvänt till Stockholm efter en mardrömslik vistelse i Japan tillsammans med en äldre man som mer eller mindre hållit henne som slav. Han är inte den första våldsamma man som Maren råkat ut för, snarare är det ett mönster. Hela hennes liv tycks utspela sig i en sexuell gråzon där gränsen mellan frivillighet och övergrepp är flytande, och det gråa allt oftare slår över i svartaste svart. 

Den ömmaste smärtpunkten är dock varken våldet, övergreppen eller drogerna, utan bästa vännen Edris död – ett faktum som den yttre mottagaren för Marens inre dialog, psykologen, tycks sorgligt oförmögen att hantera.

Schantz poetiska anspråk är höga, och för det mesta levererar hon.

Maren är en opålitlig berättare, sprudlande av ångest och med en estetisk, sensorisk uppfattning om världen. Allt är smak, lukt, färg, och hennes sinnesintryck framstår ofta som det enda sanna i en berättelse som rör sig ryckigt genom tid och rum, men hela tiden återvänder till Stockholm och Slussen. 

Schantz poetiska anspråk är höga, och för det mesta levererar hon – titeln på romanen må tangera det banala, men att läsa den är faktiskt som att befinna sig i just en vakendröm, där logiken hela tiden glider en mellan fingrarna och ögonblickets förhöjda verklighet är allt. Och likt en orolig dröm hänger den kvar och fortsätter verka, djupnar efter att den explosiva läsningen är över. Det är kort sagt en mycket lyckad debut.

 

ROMAN

MADELEINE SCHANTZ

Vaken dröm

W&W, 111 s.

 

Amanda Svensson är författare och medarbetare på Expressen Kultur. Hennes senaste roman är Ett system så magnifikt att det bländar.