Den här trickstern är allt annat än inställsam

Pär Thörn.
Foto: Ola Erikson / Forflex / Ola Erikson / Forflex
Nina Lekandet.
Foto: BEATRICE LUNDBORG / DN TT NYHETSBYRÅN

Pär Thörn är aktuell med novellsamlingen ”Era anklagelser är meningslösa”. 

Nina Lekander roas av en författare som leker med mångfald, fiktion och verklighet. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Utan koll på Åke Hodell-pristagaren Pär Thörns hela produktion (även ljudkonstnär, performanceartist och poet) vågar jag påstå att han alltid överraskar och som författare får läsaren att sätta i ögat. Och jag som redan är vindögd.

Pär Thörns novellsamling ”Era anklagelser är meningslösa”.
Foto: Kaunitz-Olsson

”Era anklagelser är meningslösa” är inte lång, men tar tid att läsa eftersom åtminstone jag vill ta reda på vad som är ljug och vad som är sant i exempelvis text nummer fem som kryddas av långa noter. Den påstås utspela sig i det fiktiva, sydostasiatiska landet Thiert. Vilket man med god och perverterad vilja kunde tolka som ett svar på den mångfald som Kulturrådet efterlyser nuförtiden. Till det rådet håller Pär Thörn armlängders avstånd. Inte ens klimatet finns med, annat än i upplysningen att den tryckta boken är ”Klimatkompenserad via Zeromission”. 

Här saknas så inställsamma signaler om queerhet, hbtqi+ eller etnicitet. Det förekommer mest cis-män, en rad av särlingar så eljest att det sprakar. Sydostasien finns, Sverige också, Ica-affärer och gubbiga och galna gestalter – både vilsna och tydliga i sina fantasier och fantomer. Det är en erfaren trickster som skriver. Någon tror på eller ber till Svantevit. Bär på en drog som kallas barnatt eller Spicy pusta. Det är vanvettigt roligt och gravt ansträngande.

Det är varken autofikton eller automatisk skrift, vi får frenetisk stilistik i ett vansinnets skönhet.

”Hjärnan har förmodligen blivit full”, som det heter det i storyn om ljudverket ”Rock Around the Clock by Bill Haley and his Comets (NONSTOP ENTERTAINMENT REMIX)”. Vilket väl kan väl betyda både full av tankar eller av droger. Ingen vet något om någon, alla kan prata för sig själv och tänka eller tanka sina tankar. Det är varken autofikton eller automatisk skrift, vi får frenetisk stilistik i ett vansinnets skönhet.

Inledningsstoryn där ”åldrad svettig man med långt skägg och rött stripigt hår” pratar med ett rådjur utanför Apotek Hjärtat och köper en korv (”Hotbite?” ”Spicy hotbite?” ”Cheese hotbite?” ”Bacon hotbite?” ”Special bacon hotbite?” ”Cheese och bacon hotbite?”) som han sen slänger i golvet på det att den unga kvinnan Siri Lindelöf efteråt ska torka upp kladdet och drabbas av planetariska fantasier… den är inget annat, jo mycket annat, än underlig. 

Svårt att beskriva den härna boken. Som dock bör läsas av såväl tvivlande som självsäkra. Vi får mångfald in mind. Gestalter som inte kan sorteras i fixa identiteter. Utan mycken tillgång till deras vare sig yttre, egentliga inre eller sociala sammanhang – men arméer av varierande (ab)normaliteter och funktionsvariationer. Plus en smula lärdomsgods. Liksom en annan av Thörns specialiteter: parenteserna. Smaka på det här:

Simone Breton (som deltar i franska surrealistgruppens aktiviteter, i huvudsak som sekreterare under Robert Desnos (som skriver ”dödgrävarna över- ger de till hälften grävda gravarna / och förklarar att jag hädanefter ensam bestämmer / över deras nattliga arbete” (i översättning av Annika Bladh (som kommer att starta förlaget Bladh by Bladh (som skall ge ut boken ”Bortom rimligt tvivel” av åklagaren Christer van der Kwast där han ger sin syn på fallet Thomas Quick)”. Lägg därtill en del typografiska trollerier.

Olé och da capo! Och med den diktrad av Öyvind Fahlström som här citeras: ”Det finns våningar helt möblerade av såser”.


NOVELLER

PÄR THÖRN

Era anklagelser är meningslösa

Kaunitz-Olsson, 167 s.


Nina Lekander är författare och medarbetare på Expressen kultur. 



Om Mellins raseri – i mediepodden ”Lägg ut”

https://embed.radioplay.io?id=86135&country_iso=se

Så stoppas Jimmie Åkesson från ”Sommar”, Lena Mellins ilska mot Nooshi Dadgostar och historien om när Diamant Salihu tog Zlatan till nya höjder. Expressens mediepodd med Karin Olsson och Magnus Alselind.