Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Den här boken kommer inte att sälja särskilt bra

Ida Börjel nominerades till Augustpriset för diktsamlingen ”Ma”.
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN
Martina Montelius.
Foto: Niklas Hellgren

Martina Montelius drabbas av en uppgörelse med kapitalismen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Vid sidan av nonsensprinsessan Isabella Nilsson är nog Ida Börjel den enda yngre, svenska författare som kan sägas vara en modern Erik Beckman, eller varför inte en Raymond Queneau. Hon skriver in sig i en tradition som inte kastar nervösa getögon mot en tänkt läsare, utan står på sin texts sida till sista skiljetecknet. Paradoxalt nog öppnar det texten, åtminstone för mig. Det är skönt att läsa en text som inte tjatar om att den så geschwint som möjligt vill bli otvetydigt förstådd, utan i stället går pang på sin egen, självsvåldiga rödbeta. 

”Arvodet Marginalintäkten” av Ida Börjel.

I nya ”Arvodet Marginalintäkten”, två hörspel samlade i en liten volym, gör hon räfst och rättarting med kapitalismen; metodiskt krossar hon den och silar den genom sin ordsil: ordet ”finans” härstammar ursprungligen från latinets finis = terminering, avslut = död = finans betyder död. 

Gjorde man verklighet av pjäserna som pjäser skulle man få problem.

Ordflödet forsar genom två fördämningar i form av radiopjäser; ”Arvodet” och ”Marginalintäkten” – komplett med scenanvisningar i början. Gjorde man verklighet av pjäserna som pjäser skulle man få problem, eftersom rösterna egentligen är en enda. Men som läspjäser är de omskakande. 

”Vad du än återgäldar får du aldrig dig själv i retur / Det är inte det det går ut på”, säger en av de namnlösa rösterna i ”Marginalintäkten”, och sammanfattar därmed textens ärende – att mänsklighet och ekonomism är oförenliga storheter. 

Den här boken kommer inte att sälja särskilt bra.

Det är en förenkling – men en förenkling som vet allt om mänsklig vanmakt inför pengarnas obevekliga världsherravälde. Om du undrar över ditt värde gör du bäst i att fråga din personlige bankman. ”Hur säger man jag älskar dig på ekonomiska? Du förtjänar mig Du gör mig investeringsbenägen / Jag vill ta ett banklån med dig” 

Den här boken kommer inte att sälja särskilt bra. Det värdefulla i livet har faktiskt en tendens att sälja jättedåligt. I stället kommer den att finnas kvar som en subliminalt fräsande, dyrköpt erfarenhet av den medellösa människans stadigt krympande handlingsutrymme i sin egen värld. 


HÖRSPEL

IDA BÖRJEL

Arvodet  Marginalintäkten

Anti, 78 s. 


Martina Montelius är författare, dramatiker och medarbetare på Expressens kultursida. 



Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=79458&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.