Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hon riktar en populistisk spark mot systemkollapsen

Ali Smith.Foto: ATLAS PRESSBILD / BOKFÖRLAGET ATLAS
Foto: BOKFÖRLAGET ATLAS
Sven Olov Karlsson.Foto: YLWA YNGVESSON

En Greta Thunberg-liknande gestalt dyker upp i Ali Smiths hyllade romanserie om de fyra årstiderna.

Sven Olov Karlsson finner att ilskan är mer intakt än det konstruerade innehållet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Nästan bara vädret och grönskan går mot ljusare tider i tredje delen av Ali Smiths romankvartett om de fyra årstiderna. Brit, anställd på ett flyktingförvar vars råhet avtrubbar, grubblar över att hon avtrubbas. Och den åldrande Richard sörjer den geniala Paddy. Han är teveregissör, hon skrev manus. Deras sista samarbete, en fiktiv kärlekshistoria mellan impressionistiske författaren Katherine Mansfield och lyrikern Rainer Maria Rilke, vill klumpiga producenter nu mala ner till pekoral.

Apropå tv har dramaserier ofta en pangstart, senare lite svagare manus och lägre budget och i bästa fall ett slut som lever upp till förväntningarna. Smiths projekt verkar följa det mönstret: ”Höst” (2016) var ett fyrverkeri, som ett maxat pilotavsnitt. Del två, ”Vinter” (2019), mer av ett kammarspel, dämpade min entusiasm. ”Vår” gör mig splittrad, är mer konstruktion än content.

Oskyldiga hålls inlåsta i åratal på inrättningar byggda för högst sjuttiotvå timmar.

Amanda Svenssons översättning felas intet – Smiths djupborrande i vardagens, språkets och livets knasigheter syns perfekt överförda. Ilskan är oförtrutet stark mot vår spurt in i naturens systemkollaps, mot världsmakter som krigar mot sanningsbegreppet och slänger de mänskliga rättigheterna på historiens skräpbrasa.

Men prologens fradgande populistiska monolog känns ändå mest där för att få undanstökad, liksom de fasansfulla, faktabaserade scenerierna från förvaren. 

Oskyldiga hålls inlåsta i åratal på inrättningar byggda för högst sjuttiotvå timmar. Nå, efter politiken bär det av på odyssé. Brit får ingivelsen att ta rygg på tolvåriga Florence, ett hypnotiserande orakel, en Greta Thunberg om man vill. Och någonstans i all uppbruten kronologi teamar de upp med gamle Richard. Han och salig Paddy läser jag som romanens egentliga kärna. En relationsskildring som av Michael Ondaatje, tänk om de getts mer plats!

Men efter vår kommer väl sommar. Ali Smith följer uppenbart nyheterna. Hon kommer knappast att sakna stoff.

 

ROMAN

ALI SMITH

Vår

Översättning Amanda Svensson

Bokförlaget Atlas, 307 s.

 

Sven Olov Karlsson är författare och kritiker på Expressen Kultur. Hans senaste bok är Årsboken. 

 

”Det är bättre att gå in med låga förväntningar”

”After utan work” är Expressen Kulturs spontana program från coronakarantänen.

I det här avsnittet samtalar Daniel Sjölin med författaren Amanda Svensson. Om bland annat fiktionens möjlighet i autofiktionens tidevarv och om att inte kunna lämna den brittiska ön där hon bor.

Förra veckan möttes Daniel Sjölin och Joel Halldorf. Se det avsnittet nedan.