Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Berättelser från den litterära ljugarbänken

Fredrik Sjöberg. Foto: Sofia Runarsdotter

I Fredrik Sjöbergs nya bok möter skrönan essän.

Nils Forsberg hänger med och kommer ut på andra sidan.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

SAKPROSA | RECENSION. Märkligt djur, ålen. Det är oklart hur den blir till, sedan vandrar den långa sträckor och kan leva länge i dunkla vatten innan den ger sig av till Sargassohavet igen för att leka och sedan dö. 

I början av Fredrik Sjöbergs ”Mamma är galen och pappa är full”, som verkligen inte är så socialrealistisk som titeln mer än antyder, berättas om ett försök 1941 att se hur många ålar som klarade passagen genom en kraftverksturbin i Dalälven. Detta apropå ett populärt motiv i 1800-talsmåleri som visar nattligt fiske. Apropå ett barndomsminne av ålfiske. Och från det romantiska måleriet vidare till nätauktioner i ett nutida Stockholm, en mystisk tavla och huvudpersonen i denna bok: Anton Dich.

 

 

Med sin nya bok makar Sjöberg till sig en plats på samma litterära ljugarbänk där centraleuropeiska storheter som Claudio Magris och Péter Esterházy suttit och fabulerat och fördjupat sig i människoöden och detaljkunskaper. Skröna och essä går ihop, och ingen association är för apart för att utvecklas. Det är berättarglädje på postmodernska. Som läsare är det bara att hänga med.

Pepparkaksrecept

Den danske konstnären Anton Dich (1889-1935) är alltså den som allt kretsar kring, en föga känd målare men gift med Ivar Arosenius änka och styvfar till hans dotter Lillan, hon med "Kattresan". Utvikningarna är många. Sibirisk drivved, poeten Blaise Cendrars, en jättetvestjärt på St Helena och Hanna Brechts bästa pepparkaksrecept är bara några de åtskilliga företeelser som utreds.

Sjöberg har ett särskilt öga för detaljer, vilket alla läsare av hans texter i Svenska Dagbladet noterat. När han så här grundligt inte håller sig till saken prövas en del läsares tålamod, men det är i utsvävningarna som den djupare meningen gestaltas. Ett liv på drift, med pauser i gyttjiga hålor. Som en ål.

Hur det gick för ålarna i kraftverksturbinen? Fövånansvärt många överlevde tydligen. De kom ut på andra sidan, omtumlade men vid liv. Lite som man känner sig efter att ha läst den här boken.

 

SAKPROSA

FREDRIK SJÖBERG

Mamma är galen och pappa är full

Albert Bonniers, 232 s.

Nils Forsberg är kritiker på Expressens kultursida.