Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Att vara jude är inte att tro, det är att tänka

Bernard-Henri Lévy. Foto: ITZIK EDRI / WIKIMEDIA COMMONS
Isobel Hadley-Kamptz. Foto: SEVERUS TENENBAUM / TIMBRO

En av Europas mest framstående filosofer konfronterar sitt judiska arv.

Isobel Hadley Kamptz läser hans blogglika stream-of-consciousness. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | SAKPROSA. Att den här sortens böcker ens skrivs. Det är en tvehövdad tanke. Å ena sidan hade "The genius of Judaism" verkligen behövt en redaktör och om inte Bernard-Henri Lévy varit en filosofins världsstjärna hade en sådan strukit både hundratals självförhärligande små referenser och tvingat honom att skärpa analysen i denna blogglika stream-of-consciousness. Å den andra, detta är ett verk som obekymrat kastar sig mellan tankar om judiskheten i Marcel Prousts skrivande, diskussioner om den sexuella tvångsomformning som kom med kulturrevolutionen och Pol Pot och djupanalys av den teologiska och existentiella betydelsen av bibeltexten om Jonah och valfisken. 

Den här sortens böcker skrivs definitivt inte i Sverige. 

Chateaubriand försvarade kristendomen

Titeln anspelar på en bok av en av romantikens förgrundsgestalter, Francois-René de Chateaubriand, som försvarade kristendomen under tiden för den franska revolutionen. Chateaubriands kristendom är mystisk och emotionell och grunden för all världens skönhet. Den enskilde syndfulle människans relation till Gud är det centrala. 

 

LÄS MER – Isobel Hadley-Kamptz om tv-serien "The handmaid's tale"

 

Lévy skissar fram sin tänkta judiska genialitet utifrån närmast motsatta utgångspunkter. Att vara jude är inte att tro, det är att tänka. Judar är frälsningens bibliotekarier och vittnen, inte dess objekt. Det existentiella kristna språnget, omskrivet av såväl Pascal som Kierkegaard, är till sin natur antijudiskt. Det judiska kravet är att studera snarare än tro, att försöka förstå snarare än avguda. Dina goda gärningar gentemot medmänniskor är viktigare än din plikt gentemot Gud. 

Ortodoxi är att sluta tänka

Jag har själv alltid älskat denna både intellektuella och handfasta religiositet, det sant antifundamentalistiska i ständiga tolkningar och omtolkningar av Bibeln. Det betyder förstås inte att judendomen är fri från fanatiker. Lévy uttrycker det drastiskt med att ortodoxi är när man slutar tänka. 

Den inledande och mest uppmärksammade delen av boken behandlar dagens moderna antisemitism. Få sprider i dag kristen antisemitism, menar han, där judars skuld bygger på deras kollektiva brott mot Jesus. Det må han ha rätt i, men han menar också att både den rent rasistiska antisemitismen och den antikapitalistiska antisemitismen förpassats till sidolinjen, till förmån för förintelseförnekelse, antisemitisk antisionism och det han kallar offerkonkurrens. 

 

LÄS MER – Negar Josephi uppmanar Umeå att bygga en synagoga

George Soros görs till måltavla

Han har möjligen rätt i Frankrike, men om man ser både i Sverige och t ex öst- och centraleuropa tycks både rasismen och hatet mot den judiske kapitalistiske utsugaren vara vid god vigör. Se bara på hur George Soros görs till måltavla för de mest bisarra anklagelser, också från centraleuropeiskt regeringshåll. 

Han nämner heller inte alls det stråk som kanske är allra starkast inom dagens antisemitism, och som också har djupa rötter: hatet mot den judiska kosmopolitismen. Här kombineras hatet mot judar med hat mot muslimer och invandrare i stort, och judarna görs på olika sätt ansvariga för såväl invandringen som hotet från terrorismen. För antisemitismen må i dag ofta samsas med islamofobi, men juden är alltid den andre. Som Björn Söder tycks mena kan man visst inte vara både jude och svensk.  

 

SAKPROSA

Bernard-Henri Lévy

The genius of Judaism

Random house books, 230 s.

 

Isobel Hadley-Kamptz är författare och kritiker på Expressens kultursida. Hennes senaste bok är "Om sport och våld".