Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Är det sexigt eller bara solkigt?

Kajsa Grytt.Foto: VIKTOR GÅRDSÄTER / NATUR OCH KULTUR
”Performance”.Foto: VIKTOR GÅRDSÄTER / NATUR OCH KULTUR
Therese Bohman.Foto: YLWA YNGVESSON

Kajsa Grytts nya roman utspelar sig på den internationella konstscenen. 

Therese Bohman läser en liten men tät roman om konstruktionen av värde.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Den internationella konstvärlden är en bisarr arena: En plats där konstnärer och köpare, det vill säga kulturellt och ekonomiskt kapital, möts och där båda sidor är intresserade av vad den andra har att erbjuda. Det är ett slags dans som kan vara kittlande och osmaklig på samma gång.

Det är också utgångspunkten för Kajsa Grytts tredje roman, där den svenska konstnären Johanna har kommit till Los Angeles på ett så kallat residency: Under några veckor får hon bo och arbeta i staden, varefter hennes verk ska visas vid invigningen av en ny plats för samtidskonst i ett gammalt radiotorn. Bakom arrangemanget står det förmögna paret Kierstein.

Johanna driver planlöst omkring i staden, lättsinnig, snudd på gränslös – en känsla som förstärks av att hennes mäktiga mecenater understryker att hon i princip kan leverera vad som helst, det enda som betyder något är hur de framställer henne och hennes konst för den likaledes rika och mäktiga publiken. Allt är ett spel.

Var går gränsen för vad som kan köpas och säljas?

Men om paret Kierstein är parasiter på konsten, är även konstnären en parasit: Johannas verk består av filmsekvenser med människor hon träffar i stan och i vissa fall filmat olovligt, eller människor vars medgivande kan ifrågasättas. Den missbrukande och prostituerade Sheryls till exempel, som blir en bricka i ett spel i spelet.

Så vrider och vänder Grytt på konstvärldens premisser: vem utnyttjar vem? Hur konstrueras värde? Var går gränsen för vad som kan köpas och säljas?

”Performance” är en liten och tät roman. Även om den nästan utstuderat distanserade och skissartade stilen stör ibland, och fascinationen för det mytomspunna L.A. stundtals ligger farligt nära en tämligen uttjatad romantik, är det ändå snyggt gjort. Beskrivningen av staden och konstvärlden smälter samman: drömsk, cynisk, moraliskt upplöst. Är det sexigt eller bara solkigt? Det är inte alltid lätt att veta. Men däri ligger också en del av lockelsen. 

 

ROMAN

KAJSA GRYTT

Performance

Natur och kultur, 167 s.

 

Therese Bohman är författare och konstredaktör på Expressens kultursida. Hennes senaste roman är ”Aftonland”.