Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Är det moraliskt rätt att hjälpa en nazisoldat?

Elin Olofsson. Foto: ANNA REX / W & W
"Krokas".

Annina Rabe läser Elin Olofssons "Krokas", en thriller i småstadsmiljö. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

LITTERATUR | RECENSION. Det går inte att beskylla Elin Olofsson för att upprepa sig. Sedan debuten med ”Då tänker jag på Sigrid” 2013, har hon i jämn takt gett ut fyra romaner som skiljer sig ganska mycket i temperament och karaktär. Och detta trots att de alla har vissa grundläggande saker gemensamt. De utspelar sig alla i och kring den fiktiva jämtländska orten Gärningsberg. 

Olofsson har gjort sig känd som en lyhörd Jämtlandsskildrare, småstaden på gott och ont med alla dess dolda skrymslen och vrår. 

Elin Olofsson: "Krokas"

”Krokas”, Olofssons fjärde roman, utspelar sig i Krokom 1949, men också i Tyskland. Till skillnad från de tidigare romanerna som haft ett större persongalleri kretsar denna romans handling huvudsakligen kring två jämnåriga kvinnor. Det är tyska Uli, impulsiv och med oro i kroppen, ”de rusande hästarna”, som hon själv kallar den. Och det är svenska Elsa, som har arbetat i lanthandeln men har vaga drömmar om något större. Hon är just den sortens lite trubbig och avig romanfigur som Elin Olofsson är så bra på att beskriva. 

Ödet, i form av en tysk soldat som varit Ulis älskare och som Elsa gömmer i en avlägsen stuga i Krokom, för dem samman. 

Olofsson berättar denna egentligen ganska osannolika historia med thrillerförfattarens känsla för gradvis avslöjande av detaljer, och är helt enkelt rätt spännande. Men hon glömmer inte heller allt det där andra: den trevande relationen mellan Elsa och Uli, småstadsmentaliteten, de båda kvinnornas respektive bakgrunder. 

Hjälpa nazistisk soldat

Och så frågan som ligger över alltsammans: hur moraliskt rätt är det att hjälpa en person som stridit på nazisternas sida? Vem är han egentligen, den där anonyma tysken som en gång varit Ulis stora kärlek men nu är en skugga av sitt forna jag? 

Jag tänker inte avslöja ”hur det går”, men konstaterar att Olofsson än en gång hemfallit åt ett lite väl tillrättalagt slut. Och att jag än en gång är beredd att överse med det, i en så väl och fint berättad roman.

 

ROMAN

ELIN OLOFSSON

Krokas 

Wahlström & Widstrand, 240

 

Annina Rabe är kritiker på Expressens kultursida.

Läs fler texter av Annina Rabe här.