Björn Runeborg/Dag

Publicerad
Uppdaterad
Dag Hammarskjöld är det närmaste vi kommit en svensk Jesus – fridsfurste, mystiker, ungkarl, döende martyrdöden innesluten i ett flygplans korsformade kropp, en nedstörtad ängel. Inte undra på att många av hans landsmän – både män och kvinnor – dyrkade honom med närmast religiös kärlek, pendlande mellan eros och agape.
Från sin himmel har Hammarskjöld nedstigit i två av årets svenska romaner. Först i Göran Sahlbergs fina romandebut När tiden tog slut från i våras, där det unga butiksbiträdet Viola, agnad med en bikini försöker få generalsekreteraren på kroken under en båttur vid skånska sydkusten, där Hammarskjöld hade sitt sommarställe.

Och nu i
Björn Runeborgs nya roman Dag – tidigare delvis dramatiserad för Radioteatern – där den 15-åriga Uppsalaflickan Miranda Dunkel avståndsförälskar sig i den tre år äldre gymnasisten, en pubertal attraktion som ska utveckla sig till en livslång kallelse i kyskhetens tecken.
Mirandas dyrkan delas av den unge Henrik Jagelonius, skolkamrat med Hammarskjöld på läroverket i Uppsala. Fast han är ännu mera förälskad i Miranda själv, vilken inte besvarar hans kärlek, men tillåter honom att uppvakta henne och under lång tid hyser honom som inackordering i sin lägenhet. Så lever de båda år efter år som bror och syster, tjänare i det tempel de i andanom byggt över Hammarskjöld, nogsamt noterande varje steg i hans brant uppåtstigande kometbana.
Båda är mycket begåvade, men försummar sina yrkeskarriärer, liksom förkrympta i skuggan av den store. Hon blir kvar på sitt jobb på domkyrkans pastorsexpedition, och han efterträder hennes far som vaktmästare i samma kyrka. Men Miranda känner liksom ett ljus inom sig, med en pockande uppmaning att sprida det vidare, som ett budskap. Tvånget att försaka som hon frivilligt underkastar sig, upplever hon som en ljuvlighet. Kort sagt – hon har förvandlat sig till nunna i Dag Hammarskjölds klosterorden.

Det är lätt att tolka berättelsen som en mild satir över knäfallet för det svenska nationalhelgonet. Men den i år 70-årige Runeborg är kanske den försåtligaste författaren i den svenska samtidslitteraturen, och har varit så i 45 år och 28 böcker. Finns det en ironi i romanen, vilket det rimligen bör göra, så röjer han den inte med en min – Runeborg har den svenska romankonstens mest orubbliga pokerfejs.
Och ju mer man läser desto mindre tvärsäker blir man på vad man egentligen läser – vad går det hela ut på? Att Runeborg – trots ett par Augustnomineringar – inte har den stora publik han förtjänar, beror inte på att han är svårtillgänglig, utan på den osäkerhet han sprider. På så sätt är han en föregångare till Lars Jakobson – bara så oändligt mycket diskretare.
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag