Björn Häger. Foto: Emil Nordin
Björn Häger. Foto: Emil Nordin

Björn Häger svarar: "Varför så arga?"

Publicerad

#MEDIETRENDER


I ett mejl beskriver en tidigare chef inom Mittmedia hur ingen i koncernen törs ifrågasätta att papperstidningen medvetet rustas ner och blir allt tunnare.

"Alla chefer överens, inga avvikande röster tillåts", stod det i mejlet. Överdrivet och lite bittert, tänkte jag. Men efter utfallet i tisdagens Expressen från cheferna AnnaKarin Lith och Gunilla Kindstrand börjar jag undra.

Mittmedia som äger alla tidningar på en tredjedel av Sveriges yta, från Avesta till Örnsköldsvik, går fortast fram i övergången från papperstidning till det digitala.

Koncernchefen Thomas Peterssohn har sagt:

- Ge upp idén att rädda papperstidningen. Dess syfte är att ge kassaflöde till den digitala omställningen, annars har den inget existensberättigande.

 

Mittmedias ledning är också känd för att argt angripa minsta antydan till kritik mot denna inriktning. Nu får jag läsa i Expressen att jag är, "historielös", "provocerande slapp" och "nostalgiker" som tycker att "det var bättre förr".

Skälet är att jag i måndags - inför en debatt på Publicistklubben i Stockholm - här beskrev dagspressens dilemma, utifrån en aktuell forskarrapport av professor Gunnar Nygren vid Södertörns högskola, om det allvarliga som händer i vår bransch. Över hundra redaktioner har lagts ner de senaste tio åren. Var fjärde journalist har lämnat dagstidningarna.

 

Mittmediacheferna upprörs av att jag använde min mor Karin som exempel. Hon är 75 år och den läsare som dagspressens lönsamhet fortfarande är beroende av; trogna äldre läsare som accepterar höjt prenumerationspris medan tidningen tunnas ut. Hennes tidning, Söderhamns-Kuriren ägs av Mittedia. Enbart så nämndes koncernen.

Låt oss diskutera hur man ska betala för digitalsatsningar utan att förlora läsare som min mor. Låt oss diskutera bredband, presstöd, reklamskatt, digitalmoms, postdirektiv, affärsmodeller och allmän mediepolitik.

Men låt oss göra det i lite mer konstruktiv anda, och med mer respekt för era trognaste läsare.

 

Björn Häger

Ordförande i Publicistklubben Stockholm

kulturen@expressen.se

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag