Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Björn Häger svarar: "Varför så arga?"

Björn Häger. Foto: Emil Nordin

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

#MEDIETRENDER


I ett mejl beskriver en tidigare chef inom Mittmedia hur ingen i koncernen törs ifrågasätta att papperstidningen medvetet rustas ner och blir allt tunnare.

"Alla chefer överens, inga avvikande röster tillåts", stod det i mejlet. Överdrivet och lite bittert, tänkte jag. Men efter utfallet i tisdagens Expressen från cheferna AnnaKarin Lith och Gunilla Kindstrand börjar jag undra.

Mittmedia som äger alla tidningar på en tredjedel av Sveriges yta, från Avesta till Örnsköldsvik, går fortast fram i övergången från papperstidning till det digitala.

Koncernchefen Thomas Peterssohn har sagt:

- Ge upp idén att rädda papperstidningen. Dess syfte är att ge kassaflöde till den digitala omställningen, annars har den inget existensberättigande.

 

Mittmedias ledning är också känd för att argt angripa minsta antydan till kritik mot denna inriktning. Nu får jag läsa i Expressen att jag är, "historielös", "provocerande slapp" och "nostalgiker" som tycker att "det var bättre förr".

Skälet är att jag i måndags - inför en debatt på Publicistklubben i Stockholm - här beskrev dagspressens dilemma, utifrån en aktuell forskarrapport av professor Gunnar Nygren vid Södertörns högskola, om det allvarliga som händer i vår bransch. Över hundra redaktioner har lagts ner de senaste tio åren. Var fjärde journalist har lämnat dagstidningarna.

 

Mittmediacheferna upprörs av att jag använde min mor Karin som exempel. Hon är 75 år och den läsare som dagspressens lönsamhet fortfarande är beroende av; trogna äldre läsare som accepterar höjt prenumerationspris medan tidningen tunnas ut. Hennes tidning, Söderhamns-Kuriren ägs av Mittedia. Enbart så nämndes koncernen.

Låt oss diskutera hur man ska betala för digitalsatsningar utan att förlora läsare som min mor. Låt oss diskutera bredband, presstöd, reklamskatt, digitalmoms, postdirektiv, affärsmodeller och allmän mediepolitik.

Men låt oss göra det i lite mer konstruktiv anda, och med mer respekt för era trognaste läsare.

 

Björn Häger

Ordförande i Publicistklubben Stockholm

kulturen@expressen.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!