Björn af Kleen. Foto: Christian Örnberg
Björn af Kleen. Foto: Christian Örnberg

Björn af Kleen: P.S.

Publicerad
Uppdaterad
Björn af Kleens reportage balanserar mellan det professionella och det privata. Mikael Löfgren noterar att journalistrollen genomgått dramatiska förändringar.
Kulturjournalisten Björn af Kleen skrev häromåret en läsvärd bok om den svenska adeln, Jorden de ärvde. Den väckte uppseende, också i de kretsar som den berättade om. I radioprogrammet Sommar förra året berättade författaren en dråplig historia om en baron från Närke som blivit så förtörnad att han stämde författare och förlag på en miljon kronor vardera. Baronen förlorade i rätten, men verkar så småningom ha försonats med författaren.
Den anekdoten inleder Björn af Kleens nya bok, som presenteras som ”berättelsen om det dramatiska efterspelet” till Jorden de ärvde. Det är att ta i. Boken samlar reportage och intervjuer som författaren skrivit sedan 2004 inom många av de genrer som i dag räknas till kulturjournalistik. Så läst säger den också en del om vad som hänt med journalistiken under senare år. Det är rätt dramatiska saker, nämligen.
Kleens huvudsakliga fora är Sydsvenskan och Expressen. I synnerhet den sistnämnda tidningen har allt sedan starten i oktober 1944 satt en ära i att vara en termometer i tidens röv. Men tiderna förändras, och med dem vad som uppfattas som modernt.
Under tidig efterkrigstid förespråkade Expressen sexualupplysning och social ingenjörskonst. I mitten av 1970-talet anförde Bo Strömstedt reaktionen mot den försoffade socialdemokratin med hjälp av de misshandlade nationalikonerna Ingmar Bergman och Astrid Lindgren.
I början av 90-talet höll det på att gå åt pipan eftersom tidningens ansvariga läste fel på termometern.

Björn af Kleen (född 1980) hör till de skribenter som under det senaste decenniet har i uppdrag att fånga in den krumbuktande tiden. Han är bra på det. Han har blicken, ett väloljat språk och inget emot att själv hamna i fokus. Intet uppdrag är denne ”Paradise Hotel-intellektuelle” (hans eget ordval) främmande. Det är inte Kleens sak att fälla omdömen. Hans yrke är reporterns.
Något har definitivt hänt. En indikation är murvlarnas vattenhål. Söp 60-talets Stockholmsjournalister på Tennstopet super dagens på Stureplan. Var de förra kulturradikalt kritiska till den kommersiella världen, påpekar af Kleen i ett sällsynt försök till analys, ”tillhör Stureplans mediala portalfigurer en mer entreprenörsorienterad skola”:
”När Spy Bar bytte skepnad från skandalomsusat dokusåpahak till blöt mediekrog skedde det i regi av den tidigare journalisten Carl M Sundevall (som jag är god vän med).”
Observera parentesen. Enligt klassisk journalistetik ska man helst undvika vänskapsrelationer i jobbet. I samtida populärkultur, som kulturjournalistiken i växande grad är en del av, är varje känd bekant en fjäder i hatten.
Björn af Kleen har många kända kompisar. Som journalistisk gränsvarelse svävar han hela tiden mellan urban överklass och lantlig underklass, mellan professionellt och privat, mellan att rapportera och själv agera. P.S. blir lite som en Facebook. Kleen bondar både med svensk adel och internationella kulturpersonligheter. Han skriver inkännande som en familjeterapeut om kungafamiljen. Ibland blir mycket sagt på litet utrymme, som när han träffar Martina Lowden. Ibland får han passningar som man som läsare inte vet hur han tar emot, som när den legendariske reportern Ryszard Kapuscinski säger:
”i vår tid finns två typer av journalister. De som känner sig födda till journalister, som aldrig kan tänka sig något annat. Och de som är journalister tillfälligtvis men som kan tänka sig ett annat jobb om det till exempel ger bättre betalt.”

Mikael Löfgren
kulturen@expressen.se

Björn af Kleen är medarbetare på Expressens kulturredaktion. Därför recenseras hans bok av DN:s Mikael Löfgren.
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag