Ur "Häxorna" på Dramaten. Foto: Christian Friedländer
Ur "Häxorna" på Dramaten. Foto: Christian Friedländer

Birollerna vinner matchen mot häxorna på Dramaten

Publicerad

Dramatens "Häxorna" får publiken att skratta.

Alexander Mørk-Eidems uppsättning hamnar dock rätt långt från originalets rysare.

RECENSION | TEATER. Roald Dahls ”Häxorna” är en gastkramande rysare för slukaråldern. En liten pojke blir omhändertagen av sin mormor när hans föräldrar dör i en bilolycka. Först framstår hon mest som besynnerlig och excentrisk med sina bolmande cigarrer och osannolika historier om häxor, men med tiden blir hon pojkens bästa vän. Och snart ska omständigheterna göra att de två tillsammans kämpar mot Englands blodtörstiga häxor.

Marie Richardson

Nu sätter Alexander Mørk-Eidem upp ”Häxorna” på Dramaten och det med en härlig ensemble med Marie Richardson i spetsen som storhäxan, Mia Benson som färgstark mormor och den osedvanligt begåvade barnskådisen John Österlund i rollen som pojken (ett av tre alternerande barn).

John Österlund är enastående bra som pojken i "Häxorna".Foto: Christian Friedländer

Men i stället för kalla kårar bjuds publiken på skratt med slapstick och gags och komiska bifigurer som faktiskt både stjäl showen och tar udden av det rysliga. Vilket jag alltså konstaterar mellan alla skrattanfallen. För det här är ju jättekul.

Johannes Bah Kuhnke

Danilo Bejarano behöver bara gå en meter in på scenen så är man fullständigt bedårad av hans komiska och sceniska snille. Hans pastisch på Vito Corleone i ”Gudfadern” borde läggas ut på Youtube. Samma sak med Johannes Bah Kuhnkes våpiga doktor i en tischa med texten ”Trust me”. Elin Klinga är obetalbar som utled, luttrad fransk servitris, liksom van att ta all världens skit.

Johannes Bah Kuhnke och Mia Benson i "Häxorna".Foto: Christian Friedländer

Det hela är både roligt, fantasifullt, musikaliskt och lekfullt. Mormors fantasieggande våning signerad Christian Friedländer med uppstoppade djur, palmer, skelett och kinesiska mingvaser är en perfekt spelplats. Stefan Jernståhls enmanskapell fyller i med musik av alla de genrer med enastående fingertoppskänsla för vad som bäst klär situationen. 

Galna upptåg

Men problemet är att de blodtörstiga häxorna med Marie Richardsons magnifikt iskalla storhäxa i spetsen faktiskt framstår som lite tråkiga. Det är nästan så att häxornas djävulska planer att förinta barn stör birollernas alla galna upptåg. Drar ner stämningen liksom. Om jag ska tolka det hela riktigt dystert feministiskt så faller detta in i ett klassiskt mönster där killarna får de flesta skratten.

Jag rekommenderar ändå och gärna alla barn i fem-sju-årsåldern som kan att gå till Dramaten för en och en halvtimmes rolig underhållning. Ingen kommer att bli besviken. Utom möjligen vi då, som hade önskat oss nånting mer skrämmande, en "Häxorna" på riktigt med Roald Dahl kvar i rummet. En där man nästan ser sig om på gatan utanför efteråt så att där inte går en kvinna med handskar, peruk och onormalt stora näsborrar. 

PS: För den som vill komma närmare alla nyanserna i den ursprungliga berättelsen och bor långt från Nybroplan i Stockholm finns Radioteaterns lysande uppsättning att tillgå på Sveriges Radios sajt.

 

Teater

Häxorna

Av Roald Dahl

Översättning Ragnar Strömberg

Regi Alexander Mørk-Eidem

Unga Dramaten, Stockholm

Speltid 1.40 t.

 

Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör på Expressens kultursida. Läs fler artiklar av henne här. 

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag