Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Birgit Nilsson höll ett vakande öga över Nina Stemme

Birgit Nilsson och Nina Stemme 1996. Foto: Birgit Nilsson prize.
Nina Stemme som Turandot på Kungliga Operan. Foto: CARL THORBORG
Nina Stemme sjunger konsert. Foto: COPYRIGHT 2016 ARNE HYCKENBERG

Birgit Nilsson-priset går till den dramatiska sopranen Nina Stemme.

Gunilla Brodrej menar att det verkligen var på tiden.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

MUSIKPRIS | KOMMENTAR. När Nina Stemme hade fött sitt tredje barn kom ett gratulationskort från Birgit Nilsson: ”Det står visserligen i Bibeln att Människan ska befolka jorden, men inte behöver du göra det ensam, Nina”. Detta skriver Stemme själv i den stora hyllningsboken "Birgit Nilsson 100. An homage", en praktpjäs på cirka sju kilo. 

Nu kan Nina Stemme om hon vill köpa var sin lägenhet i Stockholms förorter till sina barn. Efter mansparaden som belönats med Birgit Nilsson-priset genom åren blev 2018 året då en miljon dollar äntligen tillföll en kvinna.

Den första vinnaren var tenoren Plácido Domingo (2009), som Nilsson valt ut själv och efterlämnat i ett förseglat kuvert, den andra dirigenten Riccardo Muti. Inget att säga om det egentligen. 

2014 försvann skimret

Men 2014 försvann skimret när priset gick till Wienerfilharmonikerna, en institution där det först 1997 blev tillåtet att välja in kvinnor i orkestern och som dessutom haft ett sjå med att städa upp sitt nazianstrukna förflutna.

Idag, två dagar innan Birgit Nilsson skulle ha fyllt 100 år, tillkännagav alltså Birgit Nilssons största fan genom tiderna samt förvaltare av priset, Rutberth Reich, att årets mottagare är sopranen Nina Stemme.

Birgit Nilson som Brünnhilde. Foto: OKÄND

Inte överraskande, men likväl glädjande. Stemme sjunger i samma fack som Birgit, går i hennes fotspår som Elektra, Isolde, Salome, Turandot och inte minst Sieglinde, en roll som Nilsson älskade att göra, men som hon faktiskt mot sin vilja blev tvungen att lämna till förmån för valkyrian Brünnhilde i samma opera – en roll som nästan blivit emblematisk för La Nilsson. Men på den tiden var det bara att göra som man blev tillsagd. Nuförtiden kan nog Stemme ta ett möte med operachefen och komma fram till en roll som kunde vara stimulerande att göra. Birgit Nilsson och Nina Stemme är alltså dramatiska sopraner, ett röstfack där de verkligt intressanta kvinnorollerna finns, komponerade av Wagner, Strauss och Verdi, jämfört med mer otacksamma lyriska sopranroller, som till exempel Mimi i "La Bohème" eller Micaêla i "Carmen".

Den bästa Senta

Även om Birgit Nilsson hade gått av scenen på 1990-talet så hade hon sannolikt inte bara koll utan även ett visst inflytande på operalivet. När Stemme sjöng Senta i Wagners "Den flygande holländaren" på Metropolitan opera i New York, följde Nilsson det i direktsändning och skickade ett fax till Stemme, men på engelska så att alla kunde läsa att detta var "den bästa Senta hon någonsin hade hört".

Nina Stemme som Brünnhilde i Ragnarök. Foto: MARKUS GÅRDER / BILDEN FÅR ENDAST PUBLICERAS SOM PRESSBILD ELLER O

Men den som tror att Birgit Nilssons och Nina Stemmes röster är lika tar fel. De är unika men båda djupt personliga. Man brukar tala om Nilssons fokuserade laserstråle, eller kniv som skär rakt genom partituret till sista bänkraden medan Nina Stemmes expansiva röst har en mer avrundad klang och skimrar som guld i Wagners operor och som silver i Strauss. Gemensamt är också att har man hört och sett dem live så har man inte längre nån fråga om vad opera ska vara bra för.

 

Gunilla Brodrej är musik och- scenredaktör och kritiker på Expressens kultursida.

Läs fler texter här. 

 

PODCAST: Lyssna på Eric Schüldts intervju med Nina Stemme här.

 

I tv-spelaren ovan visas Kultur-Expressen där Loa Falkman och Rickard Söderberg minns Birgit Nilsson.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!