Jessica Bab Bonde.Jessica Bab Bonde.
Jessica Bab Bonde.
Peter Bergting.Peter Bergting.
Peter Bergting.

Bilderna fyller i med det som knappt kan uttalas

Publicerad

Peter Bergting närmar sig det ofattbara i gränslandet mellan fantasi och verklighet.

Dan Hallemar läser ett seriealbum med vittnesmål från Förintelsen.

RECENSION | SERIEALBUM. På omslagsbilden till ”Vi kommer snart hem igen”, en seriebok med vittnesmål från Förintelsens överlevare, faller de röda löven samtidigt som snöflingorna. Ögonen på de två bleka människorna är små svarta prickar, tömda och trötta. Det kala svarta trädet ovanför dem kröker sig. En hög med resväskor bakom pojken och kvinnan. Framför de två faller deras skuggor, som om det fanns ett hotfullt ljus någonstans trots att himlen är helt grå.

Peter Bergting

Peter Bergtings bilder ger en fysisk känsla av kyla, mörker och hopplöshet. De väjer inte för någonting. Han tecknar också de som dör – dödas – sakta, ögon som sjunker in i huvudet, kropparna som vrids och töms. Det är inte realistiskt, men verkligt.

Ur "Vi kommer snart hem igen".

Bergting har oftast tecknat fantasy, i gränslandet mellan verkligheten och det ogripbara. Kanske är det därför han kan närma sig detta som, trots allt vi vet, förblir närmast just ogripbart. Färgerna och ljuset – inifrån och vid horisonten – lägger till en känsla av något bortanför det som det går att vittna om.

 

LÄS MER – Hanna Höglund: Bergtagen av Bergting

 

Föregångaren till den här boken, "Survivors of the Holocaust" av Kate Schakelton med flera, var naivt tecknad och mer distanserad från det oerhörda i texten.

Ur "Vi kommer snart hem igen".

De flesta som berättar här har gjort vittnesmål till en del av sin livsuppgift. Men i ett seriealbum är platsen för ord liten. Det kräver noggrannhet i vad som ska ges plats. Här finns mycket lite av känslor utsagda, någon gång ett ”Det var fruktansvärt”, men också då är det i princip onödigt. Bilderna kastar skuggorna framför textens saklighet.

Jessica Bab Bonde

Författaren Jessica Bab Bonde förstår vikten av detaljer, för gripbarhetens skull: ”En dag kom pappa hem och hade köpt en radio. Min syster och jag tyckte det var helt fantastiskt att vi kunde lyssna på musik från Berlin, Paris och London. Pappa köpte radion 1933. Samma år kom Hitler till makten i Tyskland”. 

Nästa ruta: ”Den 1 september 1939 var en fredag. Jag gick in för att ta en smörgås”.

 

Serieroman

Jessica Bab Bonde (text) Peter Bergting (bild)

Vi kommer snart hem igen

Natur och Kultur

Ålder 11+

Dan Hallemar är kritiker och medarbetare på Expressen Kultur. Läs fler av hans texter här.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag