Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Befriande blinkning

ISCENSÄTTNING. Titelverket "Pochoir" (2014), i bakgrunden "Wallflower" (2005).
Foto: Petra Hellberg

Nils Forsberg blir imponerad av Katrine Helmersson.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Fantastisk uppfinning, konsten. Den tar företeelser, idéer, former och visar upp, tolkar, omformar dem. Som när Katrine Helmersson gör skulpturer där en psykoanalytisk blick möter västafrikanska uttryck och amuletter mot onda ögat, falliska former, päls, taggiga artefakter eller sköra blommor bildar en tyst och förtätad värld.

Helmersson gestaltar mötet med det främmande och hittar gemensamma underströmmar. Titelverket "Pochoir" (franska för tomrum eller brist), en ringlande svart rephög med röda fläckar som kan vara en ariadnetråd men också en orm, "symbolen för det som människan måste övervinna av demoniska naturkrafter", som Aby Warburg skrev. Rationell upplysning eller irrationell primitiv skräck? Ormen finns som symbol i nästan alla kända kulturer.


Därför blir inte utställningen någon exotiserande blick på dogonfolkets kultur utan en studie i människans föreställningsvärld genom årtusenden, fram och tillbaka mellan Mali och Paris och tvärs över traditioner och kulturer.

Som kulturdebatten, Sverige och världen ser ut är det en konstnärlig strategi att berömma, beundra och förundras över.


Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.

konst

Pochoir

Kulturhuset

Stockholm

Till 1/2 2015