Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bäst att botanisera i befintlig garderob

Philip Warkander.Foto: OLLE SPORRONG
Modevisning 1960.Foto: SvP/TT / TT NYHETSBYRÅN

Idag representerar mode en föråldrad livsstil.

Philip Warkander ser en bransch som har svårt att förnya sig. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. I dagarna släpptes nyheten att en ny Vogue-tidning snart kommer att se dagens ljus. ”Vogue Scandinavia” ska ge ut sitt första nummer våren 2021 och vill satsa på ”savvy content” från Europas nordligaste region. Och i augusti är det dags för den digitala plattformen Stockholm Fashion Week att försöka samla svenska modebranschen, efter några säsonger utan traditionell modevecka. 

På sätt och vis kan det verka hoppfullt att ”det svenska modeundret” inte helt försvunnit. Svenskt mode spelar en viktig ekonomisk roll, både för Sverige och som inkomstkälla för de cirka 60 000 personer som arbetar i branschen. Samtidigt finns anledning att fundera ett varv till. Både Vogue Scandinavia och den digitala Stockholm Fashion Week säger sig vara intresserade av hållbarhet. Den förra säger till och med att ”lanseringen av Vogue Scandinavia representerar en förnyad fokus på hållbar livsstil”. 

Det är otrendigt att följa trender.

Men när har mode någonsin varit en trovärdig del av miljörörelsen? De senaste åren har kritik riktats inte bara mot transportbranschen och köttindustrin utan även mot modevärlden. Och nyligen slog klimataktivisten Greta Thunbergs sommarprat lyssnarrekord. Att lansera tidningar och arrangera events i syfte att sälja ytterligare mer kläder (som ingen efterfrågat) framstår i det läget som minst sagt tondövt.

Det är svårt att tänka sig något mer omodernt än mode i dag. Det är otrendigt att följa trender. Hellre än att ständigt klä sig i det senaste rekommenderar experterna att man botaniserar i sin befintliga garderob, hyr kläder eller köper begagnat. Det vi behöver är därför inte fler modetidningar eller digitala modeplattformar, utan ett helt nytt och radikalt sätt att tänka kring mode och vilken roll det spelar i våra liv. 

 

Philip Warkander är lektor i modevetenskap, författare och medarbetare på Expressens kultursida.