Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Barnprogrammet Professor Balthazar har blivit konst

Behzad Khosravi Noori: "Professor Balthazar och monumentet över den osynliga medborgaren".
Behzad Khosravi Noori "Professor Balthazar och monumentet över den osynliga medborgaren".Foto: JEAN-BAPTISTE BERANGER
Behzad Khosravi Noori: "Professor Balthazar och monumentet över den osynliga medborgaren".Foto: JEAN-BAPTISTE BERANGER

Behzad Khosravi Noori har blivit inspirerad av en kroatisk tecknad serie.

Valerie Kyeyune Backström ser en utställning som passar alla åldrar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST | RECENSION. Det är en samtida klyscha, en fetisch: Att genom den lilla berättelsen, det unika sandkornet, fånga upp ett större skeende, öknens enorma rymd. Kanske för att det är så tillfredsställande när man lyckas.

Det angreppssättet är även Behzad Khosravi Nooris konstnärliga praktik, att genom mikroberättelser fånga makro. På Marabouparken har han valt att fokusera på något så till synes trivialt som ett barnprogram, "Professor Balthazar". När konstnären växte upp i 80-talets Iran såg han på just denna tecknade serie, som gjordes 1967-1977.

Palett av världspolitik

Genom att följa tv-serien, först till skaparna i Zagreb Animation School, och tillbaka till det kalla kriget och den Alliansfria rörelsen (länderna som inte ville ta ställning för vare sig öst- eller västblock) röjs plötsligt en palett av världspolitik, av internationella händelser, alla knutna till det forna Jugoslavien. Utställningen ställer genom det frågor om frihet, om fred, om diktatur versus demokrati. 

Ur barnprogrammet "Professor Balthazar".Foto: SVT

Men utöver det undersöker Khosravi Noori intelligent och nyfiket frågan om gemenskap, om det så uttjatade ordet mångkultur, om vad som förenar oss. Barn över hela världen (och då främst i länder med kopplingar till Alliansfria rörelsen) såg dessa barnprogram, och delar på så sätt minnen. Den Andra visar sig vid närmare undersökning inte vara så annorlunda – det finns alltid trådar som väver oss samman.

Det gäller inte bara över rum, utan även tid ska det visa sig:

För i mitten av utställningsrummet tronar ett enormt monument, som faktiskt är en replika av ett monument som byggs i serien, över den osynliga medborgaren. 

Åka rutschkana

Där kan barn och vuxna åka rutschkana ner från toppen, och det är sällan jag besökt en visning som uppskattats lika mycket av småbarn som av 60-talister som av intellektuellt brådmogna hipsters. Det finns en lekfullhet i allt det allvarliga som är så befriande, och efterlängtat. Här smälter det samman till en lika genial som berörande helhet.

 

KONST

BEHZAD KHOSRAVI NOORI

Professor Balthazar och monumentet över den osynliga medborgaren

Marabouparken

Till 2/12

 

Valerie Kyeyune Backström är kritiker på Expressens kultursida.

 

 

Fotnot: I en tidigare version av denna text fick skaparen av det tecknade barnprogrammet fel nationalitet. Professor Balthazar producerades av den kroatiska animationstudion Zagreb Film och animatören Zlatko Grgić.