Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Barn som får läsa kan skilja på de och dem

Malte Persson, medarbetare på Expressen Kultur.
Sten Selanders klassiska dikt "Spela kula" har också ett de- och dem-problem.

Förslaget att ersätta "de" och "dem" med "dom" vållar starka känslor.

Malte Persson tycker inte att vi ska ge upp så lätt om de svenska skolbarnens grammatikförmåga.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

En debatt om huruvida ”de” och ”dem” bör ersättas med ”dom” pågår i framför allt Svenska Dagbladet.Den har viss likhet med andra liknande debatter: en förment progressiv åsikt uttrycks (varför tvinga barn att lära sig matte när det finns miniräknare?) varefter denna åsikt bemöts med såväl förnuftiga invändningar som konservativa ryggmärgsreaktioner.

Ja ... Vi som älska ett rikt språk med många skilda stilnivåer äro självfallet emot stolligheter av detta slag, och för min del finge man gärna även återinföra pluralformer, konjuktiv och satskommatering. Men historien är möjligen inte på vår sida.

Å andra sidan är historien inte direkt på någon annan sida heller. Språk är levande och utvecklas, javisst.

 

LÄS MER: Läslust kan bryta klassmönster, skriver Daniel Sjölin

Läsning hjälper

Så låt dem göra det i fred, utan att förvandla deskriptiv acceptans till brådstörtade preskriptiva reformer. I ärlighetens namn var dock gymnasieläraren Henrik Birkebos inledande inlägg förhållandevis nyanserat och genomtänkt.

Dess uppgivna slutsats är dock helt onödig.

Artikeln innehåller redan en bra förklaring på varför problemet uppstått (”att läsningen av professionella skribenters texter minskat dramatiskt”) och därmed även en potentiell lösning: se till att kidsen läser massor av professionella skribenters texter i skolan. Förslagsvis ny och äldre skönlitteratur. Går det i andra länder, så går det även här.

Skolbarnen är inte dumma

Dagens svenska skolbarn är inte dummare än skolbarn på 1980-talet eller för den delen i det antika Grekland (där grammatiken vid Zeus var långt, långt värre, och avståndet mellan tal- och skriftspråk nog så stort).

Är det något som våra arma cro magnon-hjärnor är gjorda för så är det just grammatik.

Nej, den enda viktiga debatten om ”de” och ”dem” gäller hanteringen av orden i dikter: bör de – som fallet är i äldre poesi – rimma på ”se” respektive ”slem”? Eller bör båda rimma på ”kom” och ”en flaska med rom”?

Detta är en angelägen fråga både för högläsande föräldrar och för oss poeter på jakt efter rimord.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook – så missar du inga nyheter!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!