Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bakom kulisserna är Spotify inga hjältar

Rasmus Fleischer och Pelle Snickars. Foto: MONDIAL
"Den svenska enhörningen. Storyn om Spotify".
Malin Ekman är medieanalytiker och kolumnist på SvD. Foto: ÅSA SECHER

I sin bok om Spotify klär Rasmus Fleischer och Pelle Snickars av streamingjättens världsförbättraraura.

Malin Ekman uppskattar den kritiska ansatsen men hade gärna sett lite bättre fotarbete.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

LITTERATUR | RECENSION. Det fanns en tid då techvärlden betraktades som en kuriositet. Eftersom den inte togs på allvar var rapporteringen slapp och inställsam. I dag är journalistiken nyktrare. Uppstickaren Breakit, startad av två avhoppare från Dagens Industri, har gjort sig till journalistiskt föredöme i genren genom att ta av sig silkeshandskarna. 

Rasmus Fleischer och Pelle Snickars bok ”Den svenska enhörningen” är ett tecken i tiden. Den tröttsamma underdånighet som brukar prägla detta slags entreprenörslitteratur lyser med sin frånvaro de 188 sidorna igenom. 

I stället gör författarna enträget upp med den bild som Spotifys PR-artilleri så framgångsrikt inpräntat. Den om idealisterna Daniel Ek och Martin Lorentzon som räddade en hel musikindustri undan strukturell härdsmälta tack vare sina bultande hjärtan för jordens förfördelade musiker. 

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Här är barnboken som var för politisk för Sveriges Radio

Spotify är opportunister

Fleischer och Snickars tecknar bilden av ett opportunistiskt bolag som från början inte hade mer än ett löftesrikt namn – alltså Spotify – och en vision om en plattform att tjäna annonspengar på. Världsförbättrarauran tycks vara ett resultat av framgångsrik storytelling snarare än obeveklig artistomsorg. 

Inte heller bilden av vd:n Daniel Ek som ensam hjärna bakom Spotifys strategiska framgångar köper författarna. De upprepar att Ek är en minoritetsägare som tvingas underkasta sig kraven från de inofficiella makthavarna: de globala musikbolag och riskkapitalister som pumpat in tiotals miljarder i firman.

Just det, förmågan att kapitalisera på kalaset. Spotify går fortfarande inte med vinst, repeterar författarna. Att vara marknadsledande är inte detsamma som att vara lönsam.

Så långt är jag nöjd som läsare.  Boken är uppfriskande kritisk, och borde statuera exempel för kommande verk i genren. 

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Därför kan jag inte sluta titta på Wahlgrens värld

Skivbolagen

Men jag saknar berättelsen. Det här är en utifrån-skildring, baserad på pressklipp och författarnas pågående forskningsprojekt. I någon mån framstår boken som en restprodukt av ett akademiskt arbete: ”vad göra med allt material, varför inte skriva en bok?”

Jag skulle vilja läsa en bok om Spotify med samma kritiska anslag men mer närvarokänsla och ambitiöst intervjuunderlag. Jag vill se joltkolorna och sparkcyklarna och skivbolagsbossarna framför mig. Förstå hur Daniel Ek tänker och lära känna nördarna bakom hajpen.

Det finns en växande och ja, lite opportunistisk trend, att ge ut litteratur så snabbt som möjligt. Böcker ska inte värkas fram mellan skrivkramper och ångestladdade korrvändor. De ska ges ut direkt, som troféer. Kolla, bara veckor efter börsintroduktionen kommer här Spotifyboken! 

När jag läser den tänker jag att trenden leder fel. Det är synd med tanke på förutsättningarna: två initierade författare med ovanligt skarp blick. 

 

 

SAKPROSA

RASMUS FLEISCHER OCH PELLE SNICKARS
Den svenska enhörningen. Storyn om Spotify 

Mondial, 188 s.

 

Av Malin Ekman

Rasmus Fleischer är medarbetare på Expressens kultursida. Därför recenseras boken av Malin Ekman, medieanalytiker och kolumnist på Svenska Dagbladet.

 

I tv-spelaren ovan visas Kultur-Expressen, denna gång med Jörgen Huitfeldt och Joel Halldorf om journalistiken och moralen. Programmet finns också som podcast.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!