Rasmus Fleischer och Pelle Snickars. Foto: MONDIALRasmus Fleischer och Pelle Snickars. Foto: MONDIAL
Rasmus Fleischer och Pelle Snickars. Foto: MONDIAL
"Den svenska enhörningen. Storyn om Spotify"."Den svenska enhörningen. Storyn om Spotify".
"Den svenska enhörningen. Storyn om Spotify".
Malin Ekman är medieanalytiker och kolumnist på SvD. Foto: ÅSA SECHERMalin Ekman är medieanalytiker och kolumnist på SvD. Foto: ÅSA SECHER
Malin Ekman är medieanalytiker och kolumnist på SvD. Foto: ÅSA SECHER

Bakom kulisserna är Spotify inga hjältar

Publicerad

I sin bok om Spotify klär Rasmus Fleischer och Pelle Snickars av streamingjättens världsförbättraraura.

Malin Ekman uppskattar den kritiska ansatsen men hade gärna sett lite bättre fotarbete.

LITTERATUR | RECENSION. Det fanns en tid då techvärlden betraktades som en kuriositet. Eftersom den inte togs på allvar var rapporteringen slapp och inställsam. I dag är journalistiken nyktrare. Uppstickaren Breakit, startad av två avhoppare från Dagens Industri, har gjort sig till journalistiskt föredöme i genren genom att ta av sig silkeshandskarna. 

Rasmus Fleischer och Pelle Snickars bok ”Den svenska enhörningen” är ett tecken i tiden. Den tröttsamma underdånighet som brukar prägla detta slags entreprenörslitteratur lyser med sin frånvaro de 188 sidorna igenom. 

I stället gör författarna enträget upp med den bild som Spotifys PR-artilleri så framgångsrikt inpräntat. Den om idealisterna Daniel Ek och Martin Lorentzon som räddade en hel musikindustri undan strukturell härdsmälta tack vare sina bultande hjärtan för jordens förfördelade musiker. 

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Här är barnboken som var för politisk för Sveriges Radio

Spotify är opportunister

Fleischer och Snickars tecknar bilden av ett opportunistiskt bolag som från början inte hade mer än ett löftesrikt namn – alltså Spotify – och en vision om en plattform att tjäna annonspengar på. Världsförbättrarauran tycks vara ett resultat av framgångsrik storytelling snarare än obeveklig artistomsorg. 

Inte heller bilden av vd:n Daniel Ek som ensam hjärna bakom Spotifys strategiska framgångar köper författarna. De upprepar att Ek är en minoritetsägare som tvingas underkasta sig kraven från de inofficiella makthavarna: de globala musikbolag och riskkapitalister som pumpat in tiotals miljarder i firman.

Just det, förmågan att kapitalisera på kalaset. Spotify går fortfarande inte med vinst, repeterar författarna. Att vara marknadsledande är inte detsamma som att vara lönsam.

Så långt är jag nöjd som läsare.  Boken är uppfriskande kritisk, och borde statuera exempel för kommande verk i genren. 

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Därför kan jag inte sluta titta på Wahlgrens värld

Skivbolagen

Men jag saknar berättelsen. Det här är en utifrån-skildring, baserad på pressklipp och författarnas pågående forskningsprojekt. I någon mån framstår boken som en restprodukt av ett akademiskt arbete: ”vad göra med allt material, varför inte skriva en bok?”

Jag skulle vilja läsa en bok om Spotify med samma kritiska anslag men mer närvarokänsla och ambitiöst intervjuunderlag. Jag vill se joltkolorna och sparkcyklarna och skivbolagsbossarna framför mig. Förstå hur Daniel Ek tänker och lära känna nördarna bakom hajpen.

Det finns en växande och ja, lite opportunistisk trend, att ge ut litteratur så snabbt som möjligt. Böcker ska inte värkas fram mellan skrivkramper och ångestladdade korrvändor. De ska ges ut direkt, som troféer. Kolla, bara veckor efter börsintroduktionen kommer här Spotifyboken! 

När jag läser den tänker jag att trenden leder fel. Det är synd med tanke på förutsättningarna: två initierade författare med ovanligt skarp blick. 

 

 

SAKPROSA

RASMUS FLEISCHER OCH PELLE SNICKARS
Den svenska enhörningen. Storyn om Spotify 

Mondial, 188 s.

 

Av Malin Ekman

Rasmus Fleischer är medarbetare på Expressens kultursida. Därför recenseras boken av Malin Ekman, medieanalytiker och kolumnist på Svenska Dagbladet.

 

I tv-spelaren ovan visas Kultur-Expressen, denna gång med Jörgen Huitfeldt och Joel Halldorf om journalistiken och moralen. Programmet finns också som podcast.

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag