Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Avgörande ögonblick bland höga berg och djupa dalar

Elin Bornell, Ramtin Parvaneh, Alejandra Goic och Anna Harling. Foto: Ola Kjelbye
Elin Bornell. Foto: Ola Kjelbye Fotografi AB
Ramtin Parvaneh. Foto: Ola Kjelbye

Radiolegenden Ylva Mårtens har intervjuat barn i Göteborg om avgörande ögonblick.

Isa Andersson ser pjäsen som bygger på deras berättelser.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION | TEATER. En dörr flyger upp och genom ett moln av rök, blåst och snö mobiliseras publiken av fyra skådespelare iförda täckjackor, walkie talkies och pannlampor genom en mörk gång, som leder fram till en lägerplats. Vi slår oss ned i gula vindskydd som omringar scenen, bland kupoltält, primuskök och frysväskor. I mitten av spelplatsen ståtar ett litet oansenligt stenröse, men känslan av att stå inför något större är överväldigande. Spelet börjar på hög höjd och i stormens öga. Snart kommer det dock att mojna, på fler än ett plan.

Avgörande ögonblick

 ”Som att jag ska bestiga Mount Everest på tio minuter” är både pjäsens titel och ett citat från en av de 18 djupintervjuer med barn och unga i Göteborg, som ligger till grund för föreställningen. Intervjuarbetet har journalisten och radionestorn Ylva Mårtens stått för, som ägnat sitt yrkesliv åt att ge barnen röst, inte minst i (numera nedlagda) programmet ”Barnen” i P1. Intervjuerna har kretsat kring vändpunkter och avgörande händelser i barnens liv.

 

LÄS MER – Isa Andersson ser Jeanne d'Arc på Backa teater

 

Regissör och manusförfattare Johanna Larsson har (i sällskap med Kristina Ros) vävt ett brokigt, pluralistiskt berättelsenät med många röster á la Backa Teater. Vi får möta barn med vitt skilda livsvillkor, från morgontrötta Elsa (som beskriver just uppstigningen på morgonen som att bestiga Mount Everest) till syriske flyktingen Fadi som inte minns sin egen flykt till Sverige. 

Harlin besjälar föreställningen

Skådespelet är fjäderlätt, liksom framlekt i stunden (framför allt Anna Harling besjälar föreställningen med denna närvaro) och rollerna bollas mjukt mellan skådespelarna. De avgörande händelserna i barnens liv skiljer sig avsevärt åt, och pjäsens styrka är att slå upp fönster till andra världar och låta multipla tungor tala.

 

LÄS MER – Isa Andersson ser åtta fjortisars vittnesmål på Backa teater

 

Men dramatiken självt tunnas ut och dräneras av denna mängdredovisning och scenerier i kortformat. Trots att föreställningen kretsar kring viktiga vändpunkter i livet, saknar den i sig själv förmågan att vara just – avgörande.

 

Teater

Som att jag ska bestiga Mount Everest på tio minuter

Av Johanna Larsson och Kristina Ros

Regi Johanna Larsson

Intervjuer Ylva Mårtens

Backa teater, Göteborg

Ålder 10 år

 

Isa Andersson är kritiker på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!