Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Avförtrollad flöjt i Parkteaterns regi

Trollflöjten 2.0 Foto: Photographer Bengt Wanselius / Â PHOTO BY BENGT WANSELIUS 2016/BENGT@WANSELIUS.C
Expressen Kulturs Gunilla Brodrej. Foto: Ylwa Yngvesson

Trollflöjten 2.0 på Stockholms stadsteater ekar tomt utan Mozart.

Gunilla Brodrej ser en föreställning som fastnar i grötrimmen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

PARKTEATER

Trollflöjten 2.0

Manus Emma Sandanam

Manus och musik Mette Herlitz

Regi Fredrik Meyer

Parkteatern, Stockholms stadsteater

Speltid 1.5 t.

Ett kvalitetsmått på bra musik är att man kan göra nästan vad som helst med den. Den tål att kläs av i bara mässingen, eller transformeras i en annan musikalisk skrud, men lyser stadigt vidare som ett outsläckligt ljus. Med dålig musik förhåller det sig ungefär tvärtom. Den självdör utanför sitt naturliga habitat.

Mette Herlitz må vara en habil kompositör, men det krävs ett smärre geni för att fylla tomrummet efter Mozart i "Trollflöjten 2.0" som inleder Parkteaterns säsong i Vitabergsparken i Stockholm. Att stryka Mozart är som att stryka huvudrollen vilket är rena kamikazeuppdraget med tanke på den dunkla storyn, nödtorftigt uppdaterad.

De ytterst få gånger som Parkteatern använder sig av Mozarts musik börjar allting leva och problemet blir blixtbelyst. Sharon Dyall får till några toner som låter som om de vore hämtade från Nattens drottnings klassiska aria "Hölle rache". Albin Flinkas sjunger några strofer ur Taminos aria "Die bildnis". De har inga operaröster, men det gör inget.

Grötrimmig dialog

En jazzig version av Pamina och Papagenos duett ("Bei männern") ramar in föreställningen. Först som instrumental jazzkvartett och sist som kör: "Han och han och hon och hen", sjunger ensemblen eftersom den här versionens Papageno (Kristofer Kamiyasu) söker efter en man i stället för en kvinna och får tips av Sissela Kyle att gå in på Grindr. Detta utmynnar i en hyllning till mannen i bästa Manhattan Transfer-stil med bland annat jazzsångerskan Sarah Riedel som en av tre damer. Kvällens clou.

Alla är ju bra. Vanna Rosenbergs Pamina är truligt charmig och Albin Flinkas Tamino vilset prinsig i Annsofi Nybergs teletubbieslandskap för trädgårdsentusiaster. Men artisterna kommer inte loss och det beror inte så mycket på regin, som på dialogens grötrim. Så mycket "Trollflöjten 2.0" blev det inte. Snarare "Trollflöjten 0.5"

Men Parkteaterns publik får fem getingar.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook. Där kan du kommentera våra texter.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!