GÖTEBORG. Under medeltiden användes Slottsskogen i Göteborg av gamla Älvsborgs slott för jakt, fruktodling och som betesmark – därav namnet.
I början av 1700-talet fick Göteborgs medelklass lov att börja använda Slottsskogen för friluftsliv och botaniska vandringar, med villkor att man inte på något vis förstörde grönskan.
Dessa regler gäller även denna helg.
Skillnaden är att de 27 000 botaniker – per dag – som flockas på den utsålda Way out west-festivalen inte kan namnge särskilt många träd eller växter, men däremot kan precis allt om populärmusikens flora.
Varje besökare blir här sin egen Linné, med Way out west-appen som nomenklatur och Instagram som herbarium.
Way out west är den i särklass mest initierade musikfestivalen i Sverige. Medan många andra svenska festivaler i dag blivit déjà vu-tillställningar, där publiken förväntar sig att höra refränger de redan kan utantill, så kan Way out west snarare jämföras med konstevenemang som Documenta i Kassel eller Biennalen i Venedig.
Fokus är på morgondagens stora namn.
Samt några veteraner som alltjämt fortsätter att utmana sig själv och sin publik.
I eftermiddagssolen uppträder Thurston Moore från Sonic Youth, surfande på en våg av rundgång. I sällskap av en violinist skalar han av New Yorks musikhistoria ända till Velvet Undergrounds bananalbum.
I kvällssolen kliver Florence Welch i Florence + The Machine upp på den största scenen och ser i sitt röda hår ut som hon klivit rakt ut från en prerafaelitisk målning.
Därefter exploderar Refused med sin västerbottniska Sara Lidman-punk.
Veganerna i Refused har heller aldrig befunnit sig i ett mer passande sammanhang.
På den i år helt köttfria festivalen – endast vegetarisk mat tillhandahålls i alla stånd – dansar 27 000 som inte ätit kött. Åtminstone inte sen frukost.