Att iscensätta bilder är i dag helt naturligt

Annika Elisabeth von Hausswolff, “Oh mother, what have you done #002”, 2019
Foto: Annika Elisabeth von Hausswolff
Jesper Strömbäck Eklund.
Foto: Ulf Sirborn

Annika Elisabeth von Hausswolff slog igenom stort under 1990-talet med sina iscensatta storformatsbilder.

Jesper Strömbäck Eklund hittar i ”Alternativ sekretess” på Moderna museet nya ingångar till hennes bildvärld.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. ”Ibland måste man dö lite för att återuppstå” sa Annika Elisabeth von Hausswolff i en radiodokumentär 2016. Hon ville börja arbeta mer experimentellt igen och sa resolut att hon gjort sin allra sista utställning.

Resultatet av denna skendöd går nu att finna i ”Alternativ sekretess” på Moderna museet i Stockholm. Stora delar av konstnärskapet presenteras tematiskt, samtidigt som von Hausswolff gjort ett personligt urval ur museets samling som får gå i dialog med de egna verken. 

von Hausswolff slog igenom under tidigt 1990-tal då hon fortfarande gick på Konstfack, med sina iscensatta storformatsbilder. Genombrottet ”Tillbaka till naturen” 1993 följdes av en rad formsäkra tematiska sviter som utforskade den iscensatta bildens potential, inte sällan präglad av psykoanalys och dåtidens feminism. Intresset för brottsplatser självporträtt och kroppsnära objekt går som en röd tråd genom konstnärskapet. 

En sorts lekfull enkelhet träder fram i verken från 1990- och 00-talet.

Trots att många av verken har hög densitet så är ”Alternativ sekretess” något av en blockbuster. Här finns något för alla. Tiden och kulturen har luckrat upp en del av det tunga, nästintill pretentiösa bildspråk som von Hausswolff utforskat under delar av sin karriär. En sorts lekfull enkelhet träder fram i verken från 1990- och 00-talet.

I hennes urval ur Modernas samling synliggörs också personen Annika, vilket ger helt nya ingångar till hennes bildvärld. Jag tycker mig kunna se den orädda punkaren från Stampen i Göteborg som under 1980-talet tog sin vita resväska och silverboots på tågluff ut i Europa för att möta det okända.

Annika Elisabeth von Hausswolff, ”Untitled (Shirt #35)”, 2002/2021
Foto: Annika Elisabeth von Hausswolff
Annika Elisabeth von Hausswolff, “Hey Buster! What do you know about desire?,” 1995
Foto: Annika Elisabeth von Hausswolff/Reprofoto: Prallan Allsten

Om fotografi under 1980- och 90-talet stöptes om till ett ”nytt” verktyg för att undersöka idéer bortom det dokumentära, har iscensättning i dag blivit integrerat i all form av bildskapande. De flesta av oss konstruerar små vardagsögonblick med våra telefoner som en naturlig del av livet. Den förskjutningen blir inte helt oviktig i den här utställningen. Vad gör det med frågorna som von Hausswolff undersöker? Den hopknutna, smutsrosa blusen i ”Untitled (shirt)” skulle kunna tillhöra en influencer mitt i ett kreativt flow som vill göra något spännande med ett sponsrat inlägg på valfri plattform.

De flesta av oss konstruerar små vardagsögonblick med våra telefoner som en naturlig del av livet.

Trots den retrospektiva inramningen känns ”Alternativ sekretess” mer som en början än ett slut. Till de starkaste verken hör några av de senare i emalj och plexiglas, som alla visar en helt ny relation till färg och rymd. Den iscensatta bildsfären förskjuts på nytt och i stället upprättar von Hausswolff ett bildflöde med ursprung i det privata arkivet. Formaten är små och vibrerar av liv från ögonblick som inte längre existerar. Det är komplext, ändligt och oerhört drabbande. 


Av Jesper Strömbäck Eklund


Jesper Strömbäck Eklund är kulturskribent och läkarstuderande.


KONST

ANNIKA ELISABETH VON HAUSSWOLFF

Alternativ sekretess

Moderna museet, Stockholm

Till 20/2 2022


Lena Andersson: ”Tycker de verkligen att alla ska ha det lika bra?”

KULTURKRIGET. I ”Kulturkriget: Hemma hos” åker Daniel Sjölin hem till landets intellektuella på jakt efter de sju dödssynderna. Hos författaren Lena Andersson i Tensta hittar han vreden.