Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Att hanka sig fram bland reapriser och dåliga ligg

Saga Cavallin är aktuell med debutromanen ”Glasrutan”.
Foto: Fredrika Eriksson / It-lit
Elin Grelsson.
Foto: MATILDA RAHM / ATLAS

I Saga Cavallins debutroman ”Glasrutan” försöker huvudpersonen Patricia hitta sin väg in i vuxenlivet.

Elin Grelsson hittar ett frö till en intressant skildring om barn och familjebildning som status- och klassmarkör.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. I Saga Cavallins debutroman ”Glasrutan” återfinns ett av de vanligaste litterära subjekten i svensk samtidsprosa: den unga, alienerade kvinnan som rör sig mellan barer och Tinderdejter i Stockholm. 

Foto: It-lit

Här är det Patricia, som förvisso verkar komma från en klassbakgrund där hennes nuvarande tillvaro av kassajobb i en matbutik och billig öl är en tillfällig ungdomsperiod, som hankar sig fram bland reapriser och dåliga ligg. Hon bor i sin kusins hyresetta, hänger runt med sina vänner och försöker vara så vuxen som hon trodde att hon skulle vara efter att ha fyllt tjugo. Så upptäcker hon, i periferin av sin bekantskapskrets, Maja Weier. Hon är i Patricias ålder, 23 år, men bor i en fint inredd bostadsrätt i Aspudden med en fem år äldre pojkvän. Och hon är gravid. Det sistnämnda väcker Patricias tankar om moderskap och sin egen tillvaro som så kallad vuxen.

Jag tror att det hade gått att göra mer av Patricia.

I ”Glasrutan” finns fröet till en intressant skildring om barn och familjebildning som status- och klassmarkör. En reflektion kring vilka 23-åringar som kan lägga upp instagramstorys på sina magar som ett mysigt lifestylecontent och vilka som betraktas som förtryckta eller förlorade när de blir mödrar tidigt. Ett skärskådande av den samtida unga generationens myskonservatism i relation till det där Tinderfladdrandet som oftare beskrivs i litteraturen. 

Men på sextio sidor hinner Cavallin bara snudda vid ämnet, som en skiss till en roman snarare än en färdig sådan. Samtidigt är texten inte tillräckligt koncentrerad för att kunna hålla ihop som en längre novell och läsningen slutar därför i ett slags ingenting. Jag tror att det hade gått att göra mer av Patricia, hennes tankar och tematiken. Med tanke på hur bärande direktdialogen genomgående är i texten är det kanske snarare i dramatik eller ljuddrama som historien skulle kunna finna sin rätt. 


PROSA

SAGA CAVALLIN

”Glasrutan”

It-lit, 60 s.


Elin Grelsson är författare och medarbetare på Expressens kulturredaktion. 




”Risken att dö hade varit större i ett annat land”

KULTURKRIGET. Är det rimligt att än en gång anpassa det vardagliga samhällslivet efter covid-19? Skulle inte vaccinen rädda oss? Det diskuterar journalisterna och författarna Johan Anderberg och Lisa Bjurwald i nya avsnittet av ”Kulturkriget”.