Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

ASAP Rocky visar att brott lönar sig

Foto: LAURENT GILLIERON / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

ASAP Rocky döms till villkorlig dom efter misshandeln i Stockholm. 

Victor Malm skriver om en trött rappare som skänkts en nytändning. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. Han är egentligen inte en stor rappare, ASAP Rocky, och bland mina vänner var jag ganska ensam om att, trots många års ointresse, bli småtjusad av förra årets hit, ”Praise the lord (Da shine)”. Plattan ”Testing” var dock meningslös. Inte ens karisman, som bredvid den släpiga studsen i hans röst alltid har varit en avgörande del av hans grej, sken igenom. 

Rocky kändes seg och slut, eller ja, ärligt talat har han känts slut i ganska många år nu. Han är 30, i sammanhanget gammal, och löftet som i början av decenniet gavs med otroliga låtar som ”Purple swag”, ”Goldie”, ”Fuckin' problems” och, framför allt, versen på Schoolboy Q's ”Hands on the wheel” har aldrig varit i närheten av att infrias. 

https://www.youtube.com/watch?v=dGd9DTTrX4U

Så kom sommaren 2019. 

En dussinkonsert i Stockholm (jag tänkte gå, ville se Kodak Black, men orkade inte) ledde till en historia som vi har levt i mer än en månad nu, och som Emil Arvidson påpekade i SvD (29/7) har den mest känts som en brutal samtidsparodi: Kanye West och Kim Kardashian får Donald Trump att skälla på Stefan Löfven, rapparen Tyler the Creator tillkännager att han aldrig mer ska åka till Sverige, vi dividerar om vad frasen ”Harlem came out” betyder, medier av alla sorter spinner och spinner och ASAP Rocky är på allas, allas läppar (och i allas öron).

Förmodligen för att berättelsen rymmer mycket, är ett slags David mot Goliat-historia i dubbel bemärkelse: två unga män mot en världskändis, Sverige mot USA. Men också för att den aktualiserar allt från den pågående dokusåpan Donald Trump, via svensk migrationsdebatt till vår mer eller mindre härliga hang up på bildsköna kändisar. Men särskilt intressant har den inte varit. Jag tröttnade redan efter cowboysoppan (som jag lagade till min tjej efter Linda Skugges recept). 

Han är större än någonsin.

På onsdagen dömdes ASAP Rocky för misshandel. Han får villkorlig dom och ska betala 12500 kronor i skadestånd. Spektaklet är förmodligen, förhoppningsvis, slut. Trump vann kanske en väljare eller två, hatet mot afghanska migranter späddes på.

Men antagligen kommer detta, det vill säga sommarens största, nästan enda nyhet, inte ha några större, förändrande konsekvenser. I värsta fall leder det hela dock till ett uppsving för Rockys vid det här laget mediokra karriär – jag har gett honom fler Spotify-spelningar den senaste månaden än jag totalt har gett honom de senaste, tja, fyra åren. Och det är jag knappast ensam om.

Han är större än någonsin. 

En högsommarmisshandel i Stockholm och ett sprakande nyhetsmaskineri har med andra ord fungerat som en högeffektiv PR-apparat för en amerikansk rappare som i många år känts en smula torr, avdankad och ointressant. 

Något liknande kan, för övrigt, sägas om en långt värre förbrytare som R Kelly. Efter den vidriga dokumentären ”Surviving R. Kelly” ökade hans spelningar på Spotify med 116 procent. 

Brott lönar sig. 

Mediala spektakel likaså. 

Victor Malm är kritiker och redaktör på Expressens kultursida.