Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Årets bild" är årets största mansfest

Vinnarna "Årets bild" 2016.Foto: Alex Ljungdahl
Expressens kulturchef Karin Olsson.Foto: Theo Elias Lundgren

Karin Olsson om en tävling som blir alltmer plågsam att bevittna.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Det blev ett nyttigt kackel i ankdammen när Stora journalistprisets nomineringar i november snarast påminde om en svensexa i könssammansättningen. Men den prestigefyllda tävlingen "Årets bild", arrangerad av Pressfotografernas klubb sedan 1942, verkar befinna sig på en annan planet. Där kunde man i helgen, som så många gånger förr, ostört ställa till med en i det närmaste total mansfest.

 

Av 40 priser gick 4 till kvinnor. Män som plåtar kvinnor och barn, gärna som lider, ligger däremot ständigt i vinnarhålet. Aftonbladets Magnus Wennman, som fick en lång rad priser, är en gudabenånad yrkesman och väl värd all uppmärksamhet. Men man måste konstatera att tidningarna genom historien, tidigare även denna, knappast utmärkt sig för att vara goda drivhus för kvinnliga fotografer.

 

Muren av män på "Årets bild" börjar dock bli plågsam. Om ändå arrangören hade ansträngt sig något, kanske bjudit in en känd, utländsk kvinnlig fotograf som hedersgäst eller gjort ett feministiskt seminarieprogram. Istället blev det "nummerflickor" i tajta t-shirts som tog plats på scen när de räckte över priserna till killarna. "Årets bild" är årets misslyckande.