Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Annina Rabe

Det bär mig emot att vara så här positiv

Nina van der Brink (främre vänster), Ia Genberg (främre höger), Ali Alonso (bakre vänster) och Ellen Strömberg (bakre höger) är årets Augustpristagare.
Foto: MAJA SUSLIN/TT / TT NYHETSBYRÅN

Ia Genberg och Nina van den Brink tilldelades Augustpriset i den skönlitterära respektive den facklitterära klassen. 

Annina Rabe jublar och ser tillbaka på ett ovanligt starkt litteraturår. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

AUGUSTPRISET. ”Jamen hurra!” hojtar jag vid datorn när det står klart att det är Ia Genbergs ”Detaljerna” som plockat hem årets Augustpris i den skönlitterära kategorin. Men det slår mig i samma ögonblick att vilken som helst av de nominerade böckerna i vuxenskön hade kunnat få mig att utbrista samma sak. 

Det bär mig lite emot att vara så översvallande positiv, och det är sällan man kan säga att vilken som helst av de nominerade böckerna förtjänat priset. Men 2022 har varit ett starkt litteraturår, och några av de sex böckerna har dessutom varit personliga favoriter: Genbergs vemodiga minnespussel ”Detaljerna”, Jenny Tunedals poetiskt varierade sorgearbete ”Dröm, baby, dröm” och Anneli Jordahls vildsint krumbuktande syskondrama ”Björnjägarens döttrar”. 

Det hade kunnat bli någon av dem, men det hade lika gärna också kunnat bli Lina Wolffs hårt spända och djupt obehagliga maktspelsdrama ”Djävulsgreppet”, Johannes Anyurus intellektuellt skarpa meditation över lögn, sanning och fiktion, ”Ixelles” eller Iman Mohameds koncentrerade diktsamling om kropp, språk och minne ”Minnen av infraröd”. För att inte tala om de böcker som inte kom med bland de nominerade: Marjaneh Bakhtiaris ”Oändligt underbart”, Håkan Andersons ”Siemensrullen” eller Therese Bohmans ”Andromeda” för att namedroppa några fler ur årets romanflora (se det som lästips från mig).

Julklappsböckerna borde inte vara alltför svåra att plocka ihop i år.

Att det ändå blev Ia Genberg är roligt på flera sätt. Dels för att ”Detaljerna” verkligen är en mycket bra bok, en bok som så tydligt visar vad kvalitativ litteratur alltid handlar om: minne, tolkning och just detaljer. Huvudpersonen ligger i feberdvala och glider in och ut i det förflutna, i smärtsamma vänskaper, familje- och kärleksrelationer, men hon landar också i den bestående vänskapen. Allt detta skriver Genberg om på ett sätt som inte är det minsta tillrättalagt. ”Detaljerna” är en till formatet liten bok om allt det stora som frivilligt och ofrivilligt passerar genom varje människoliv. Priset är dessutom ett välförtjänt genombrott för Ia Genberg, som gett ut tre alldeles för lite uppmärksammade böcker tidigare. 

Fackbokskategorin hade också en stark lista i år, med betoning på det historiska snarare än det samtida. Dagens andra ”Jamen hurra” skedde när priset i fackbokskategorin välförtjänt gick till Nina van den Brinks ”Jag har torkat nog många golv”, en biografi över Maja Ekelöf. Ekelöf var städerskan och fembarnsmamman som blev en litterär sensation med boken ”Rapport från en skurhink” mitt i det politiskt medvetna 1970-talet. 

van den Brinks bok är ett tidsdokument över en epok som präglades av idealism men också av en sönderfallande vänsterrörelse med dubbelmoral och tveksamheter. Men även här hade priset lika gärna kunnat gå till någon av de övriga nominerande. Jamen hurra, det är väl bara att glädjas åt att 2022 varit ett bra litteraturår. Julklappsböckerna borde inte vara alltför svåra att plocka ihop i år. 


AUGUSTPRISET 2022

Årets svenska skönlitterära bok

”Detaljerna”, Ia Genberg, Weyler förlag


Årets svenska fackbok

”Jag har torkat nog många golv. En biografi om Maja Ekelöf”, Nina van den Brink, Norstedts


Årets svenska barn- och ungdomsbok

”Vi ska ju bara cykla förbi”, Ellen Strömberg, Rabén & Sjögren och Schildts & Söderströms


Lilla Augustpriset

”Döden i Rom”, Ali Alonzo, Stockholm


Annina Rabe är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.