Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Annina Rabe

Även vi från DDR-Sverige har tröttnat på shopping

Annina Rabe. Foto: JENNIE SMITH / PRESSBILD
Vi närmar oss readagen Black friday. Foto: JUAN CARLOS CARDENAS / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Annina Rabe skriver inför Black friday om en generation som nått "peak konsumtion".

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT | KONSUMTION. Den här veckan – Black friday-veckan – tänker jag med viss ömhet på en gammal lärarvikarie som gjorde djupt intryck på mig och min kompis R. Han pratade engagerat om ”den kommersiella dammsugaren”, den som han ansåg att alla vi ungdomar var uppsugna i. R och jag hade väldigt roligt åt det där och använde sedan ofta hånfullt citatet som en illustration av den hopplösa tid vi levde i. En tid när vi inget hellre ville än just att bli uppsugna av den kommersiella dammsugaren, ja, vi längtade verkligen efter det kraftfulla sug som skulle dra in oss i en värld av hett efterlängtade prylar som inte fanns i Sverige; vad som helst som var kul och snyggt och inte tråkigt.

Det var sent 1970-tal, det som ibland refereras till som "DDR-Sverige”" och det var ännu inte självklart att bygga sin identitet genom konsumtionsval. Livsstilsbloggar och influencers var inte uppfunna, och den enda lifestyleförebild som fanns var typ Marlboromannen. Dåvarande Statens ungdomsråd gav ut en rapport som hette "Ej till salu" och bland annat handlade om hur "rullbrädesmarknaden" målmedvetet manipulerade våra ungdomar in i den förhatliga skateboardkulturen.

Upptrissat shoppingklimat

Kanske är det min generations fel, tänker jag i svartare stunder, att vi har det hysteriskt upptrissade shoppingklimat vi har i dag. Vi borde ha varit försiktiga med vad vi önskade oss. Lärarvikarien fick rätt. Idag betalar vi priset i form av en jord som skenar mot sin undergång i klimatkrisens tecken. Och utöver det: en väldig mättnad när det gäller shopping. 

Företeelser som Black friday eller Single’s day känns i dag mest som marknadens desperata åtgärder mot ett faktum som är allt svårare att bortse från: att vi faktiskt börjar nå peak konsumtion. 

Det är helt enkelt inte kul längre. Hur många fler livsstilskonceptbutiker klarar vi? Hur många massproducerade skålar som ska se ”udda” och ”handgjorda” ut kan vi fylla våra hem med? Hur många närproducerade trädiskborstar tänker vi betala hundra spänn för på Åhléns inredningsavdelning?

Fast i magen

Dagens kommersiella marknad präglas av paradoxer. En är förstås den uppenbara: hur marknaden kan fortsätta pumpa ut varor trots att klimatkrisen nu har nått orimliga proportioner. Kanske är det för att stävja vår reaktion på detta som de mest massproducerande kedjorna lanserar konceptbutiker med prylar som ska framstå som unika och lagom udda: H&M med konceptbutiker som H&M Home, &Other stories eller Arket. Zara med Zara Home och gamla Åhléns, med en myriad livstilsorienterade koncept. Allt ska vara ”limited edition” och befästa just vår egen kräsna, originella smak. ”Individualismen blir en förutsättning för den nya ekonomiska ordningen”, läser jag i Ungdomsrådets gamla 70-talsrapport ”Ej till salu”. Det är en mening jag hade skrattat åt en gång i tiden. Nu inser jag att den är sann. Att vi är fast i den kommersiella dammsugarens mage och inte kan ta oss ut.

 

 

Annina Rabe är litteraturkritiker och medarbetare på Expressens kultursida.


LÄS MER – ANNINA RABE: I de rykande spillrorna av ett lyckat Lidingöliv

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!