Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Anna själv tredje

Anna Pettersson framför Anna Pettersson.Foto: Photographer: Elisabeth Ohlson W

TEATER

FRÖKEN JULIE | Av August Strindberg | Regi Anna Pettersson | Strindbergs Intima Teater. Speltid; ca 1,25

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Mellan ridstövlarna och rakkniven utspelar sig Anna Petterssons denaturaliserade resumé av Fröken Julie. Hon regisserar sig själv i alla tre rollerna och dessutom sig själv som regissör regisserande sig själv som skådespelare.

Till sin hjälp har hon kameramannen Max Marklund som ömsom simultanfilmar henne på scenen, ömsom lägger ut förinspelade närbilder på storbildsskärmen i fonden. Pettersson reglerar själv diverse ljud-effekter, ibland med en loop som får repliker att ligga som understämmor till varandra. Emellanåt läser hon innantill i manus eller delegerar repliker till åskådare på första bänk.

Vad vi bevittnar är en dekonstruktion av Fröken Julie - eller snarare en dekonstruktion av en föreställning av Fröken Julie, iscensatt som kärleksfullt lustmord. Pettersson rycker fjädrarna av pjäsen som vore den en nyss nackad grönsiska. Mestadels är det roligt, någon gång tjatigt, ofta tänkvärt.

Genom att spela alla tre rollerna utan överdrivna variationer i diktion och röstläge internaliserar hon dem i en gestalt, likt utflöden av ett och samma villrådiga medvetande. Hon gör en diffusare och osäkrare 2000-talsmänniska av de tre 1800-talsmänniskorna, där de rör sig i sina strikt uppdragna köns- och klassfåror i såväl samhälle som diktarsjäl.

I programbladet hoppas Pettersson att föreställningen ska få oss att upptäcka Fröken Julie på nytt. Det tror jag inte. Pjästexten ligger där pjästexten är lagd.

Föreställningen är däremot ett utmärkt tillfälle att upptäcka Anna Pettersson på nytt, hennes talang, hennes humor, hennes intelligens, hennes mångsidighet.