Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Adlibris nya krav stryper den litterära mångfalden

Adlibris lager i Morgongåva.
Foto: Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN
Alexandra Nedstam är ordförande i NOFF och driver Vertiga förlag.
Foto: Cato Lein

Adlibris har i början av sommaren kommit med ett krav som förändrar villkoren för mindre förlag.

Alexandra Nedstam varnar för att jättens nya drag kan bli nådastöten för den litterära bredden. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Det är inte första gången bok- och pysselbutiken på nätet, Adlibris, gör utspel som påverkar de mindre aktörerna i den svenska bokbranschen. Den här gången handlar det om att strypa den litterära mångfalden.

Om du som ett mindre förlag eller egenutgivare inte använder dig av en extern distributör får du efter sommaren inte längre sälja dina böcker genom Adlibris. Det finns dock ett erbjudande på bordet, ett särskilt distributionsavtal som Adlibris har tagit fram, där hela 20 % av de sålda böckernas inköpspris försvinner i distributionskostnad. Adlibris skriver: ”Om ni väljer att inte ingå avtal med en distributör så kommer vårt samarbete att upphöra, vilket innebär att era böcker inte längre kommer vara tillgängliga på vår hemsida från och med 1/9 2021.”

Adlibris är en kommersiell verksamhet och kan naturligtvis handplocka vilka produkter de vill sälja i sin butik. Men efter flera års aggressiv prissättning har de dessutom gjort att antalet fysiska skyltfönster för mindre förlag minskat, genom att konkurrera ut boklådor runtom i landet, som inte har någon möjlighet att matcha de röda prislapparna hos Adlibris. 

Utöver det så ser Adlibris till att vinna så många offentliga upphandlingar som möjligt, så att de även står för leveranser av böcker till våra folkbildande bibliotek, en plats för litterär mångfald. En plats dit många söker sig för mer än bara de storsäljande författarnas underhållningslitteratur. En plats där språk och kunskap ska kunna hämtas in, för unga som gamla.

Detta nya utspel kan vara döden för några av förlagen som i dag förser oss med allt ifrån bildande barnböcker till spännande svensk och översatt prosa och lyrik.

Dags för nya upphandlingar efter den första september? Jag har nämligen svårt att tro att Adlibris fortsatt kan leva upp till alla de löften de gett vid tidigare vunna upphandlingar.

I egenskap av ordförande för NOFF (Nordiska oberoende förlags förening) har jag försökt komma i kontakt med Adlibris sedan de gjorde utskicket till berörda förlag och författare i början av sommaren. Men eftersom inget svar kommer från deras håll antar jag att de anser det oviktigt att föra en dialog kring detta. Litterär mångfald är uppenbarligen inte deras hjärtefråga. Men det är det för oss i NOFF, och även för Sveriges Författarförbund som också har uttryckt en oro.

Det finns ett stort skyltfönster kvar på internet, Bokus, som ännu ej valt att sortera ut på det sätt som Adlibris gör. Låt oss hoppas att det förblir så. Låt oss också hoppas att de nu vågar lyfta den litteratur som de kan bli ensam bokhandel om att distribuera, med ett stort och kraftfullt maskineri i ryggen.

”Sälj böckerna genom egna kanaler då”, tänker säkert många. Men mindre företag och egenföretagare vet att det är kostsamt och tidskrävande att driva en egen e-handel. Att behöva lägga sina resurser där i stället för att arbeta med utgivningen av litteratur är för många inte ens ett alternativ. Att leda trafiken in till en egen e-handelssajt är inte heller enkelt när jätten Adlibris är så djupt rotad hos de som köper sina böcker på nätet. 

Detta nya utspel kan vara döden för några av förlagen som i dag förser oss med allt ifrån bildande barnböcker till spännande svensk och översatt prosa och lyrik, för att inte tala om många av de facklitterära titlar som har en självklar plats inom kurslitteraturen runtom i landet.


Av Alexandra Nedstam

Alexandra Nedstam driver Vertigo förlag och sitter som ordförande i NOFF.



Om hatet mot Annie Lööf – i mediepodden ”Lägg ut”

https://embed.radioplay.io?id=87028&country_iso=se

Veckans avsnitt gästas av Anna Björklund, känd från ”Della Q”. Hon skrev den omtalade krönikan ”Jag hatar Annie Lööf” i Fokus.
Även: Utøya-dokumentären i SVT, varför kommer så få brottsoffer till tals i medierapportering och besök av Magda Gad, korrespondent i Kabul.

Expressens mediepodd med Karin Olsson och Magnus Alselind