Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

11 romaner som varje svensk soldat måste läsa

Försvarsmakten övar på Tofta skjutfält utanför Visby, Gotland.Foto: ALEX LJUNGDAHL / ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN

Frågan om en obligatorisk litteraturkanon för officerare har lyfts inifrån Försvarsmakten.

Victor Malm hörsammar den och rycker ut med ett skarpt förslag.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KANON. Även om litteraturen ofta skildrar krig, död och misär, är det sällan som den uttryckligen ställs i krigets tjänst. I SVT:s Morgonstudion luftade plutonchefen Andreas Braw dock uppfattningen att Försvarsmakten bör ändra på den saken. Svenska officerare, menade han, måste helt enkelt läsa mer litteratur. De ska ju förbereda sig på att, i värsta fall, göra det mest extrema som finns – att med dödligt våld försvara sitt land – och behöver därför göra pedagogiskt bruk av den kunskapsform som bäst vidgar ens föreställningsförmåga. Och som dessutom kan lägga ordentlig grund för djuplodande moraliska och existentiella diskussioner försvarspliktiga emellan. 

Jag har i Försvarsmaktens ställe hörsammat Andreas Braws efterfrågan. Naturligtvis behövs en obligatorisk litteraturlista för dem som ska försvara Sverige och landets frihet. Nedan följer 11 nödvändiga romaner om krig och svåra moraliska dilemman som kan hjälpa våra soldater att växa som människor och yrkespersoner. 

 

Ernest Hemingway, ”Farväl till vapen”, 1929

Krigsskildringarnas stora klassiker. Kärlekens kraft, krigets fasor och förlustens ofrånkomlighet – den illusionslösa blicken på första världskrigets vardagliga ohygglighet, baserad på författarens egna upplevelser från den italienska fronten, gjorde att romanen inte kunde publiceras i Italien förrän den fascistiska regimen hade fallit. 

 

Svetlana Aleksijevitj, Zinkpojkar, 1989

Nobelpristagaren intervjuar sjuksköterskor, soldater, mödrar och andra som på olika vis deltog i afghansk-sovjetiska kriget. Resultatet blir en oerhörd och vacker skildring av skräck, hemlängtan, amputeringar och andra saker – miserabla, hemska, kanske oundvikliga – som kriget för med sig. 

 

Svetlana Aleksijevitj håller sin Nobelprisföreläsning.Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

 

James Dickey, Den sista färden, 1970

Fyra medelålders män som lever bekväma medelklassliv i den amerikanska södern försöker fly tristessen genom att göra något naturligt, mer autentiskt och manligt – en flodfärd i kanot genom det vilda. Resan blir dock något helt annat, en berättelse om en grupp människor som tvingas göra saker som de inte var förberedda på, och värre ändå, för att överleva. 

 

Homeros, Iliaden, ca 700 f.Kr. 

Den första och största sången om vad kriget är och gör med människor. Stolthet, vrede och sorg står sida vid sida i en skildring som aldrig har åldrats. 

 

Ágota Kristóf, ”Den stora skrivboken”, 1986

Andra världskriget närmar sig sitt slut i den ungerska landsortsstaden och lidandet är värre än någonsin. Svält, övergrepp, våld och överlevnad står i centrum för denna fruktansvärda och kargt osentimentala skildring av hur krig gröper mänskligheten ur oss. 

 

Selma Lagerlöf.Foto: MÅRBACKASTIFTELSEN

 

Selma Lagerlöf, ”Bannlyst”, 1918

En av författarens mindre lästa böcker skildrar vad som händer med människan som gör det allra yttersta och värsta för att överleva, och hur andra reagerar när de får veta vad detta var – allt under första världskrigets mörka skugga. 

 

Väinö Linna, ”Okänd soldat”, 1954

Linna, själv veteran från fortsättningskriget, skrev en av de största succéerna i Finlands litteraturhistoria. Genom snötyngda skogar får vi följa en kulsprutepluton från sommaroffensiven 1941 till reträtten från Karelen 1944, i en skitig och brutal krigsskildring fylld av sammanbitna repliker i stil med ”Vi tar tillbaka näset, sedan går vi hem”.

 

Vilhelm Moberg, ”Rid i natt!” 1941

Under brinnande krig och hot om censur skrev Moberg en allegorisk roman om småländska bönder som på 1600-talet gjorde uppror mot nyinflyttade tyska herremän. Historien om Ragnar Svedjes envisa, förbittrade kamp mot en skoningslös övermakt blev den svenska beredskapslitteraturens främsta klassiker.

 

Vilhelm Moberg.Foto: BERNE LUNDKVIST / BERNE LUNDKVIST

 

 

Virginia Woolf, Mrs Dalloway, 1925

Clarissa Dalloway går runt i London och förbereder kvällens fest. Krigsveteranen Septimus Warren Smith sitter i en park och hallucinerar eller minns. Det är upplägget för Virginia Woolfs stora efterkrigsroman, som gestaltar hur historien fortsätter hemsöka nuet, samtidigt som det lilla, så vanliga, livet går vidare. 

 

Per Olov Enquist, ”Legionärerna” 1968

När den tyska armén kollapsade under andra världskrigets sista veckor flydde ett stort antal baltiska soldater till Sverige. Sovjetunionen klassade flyktingarna som krigsförbrytare och krävde att de skulle utlämnas. Historien om den så kallade ”baltutlämningen” blev i P O Enquists händer en lysande dokumentärroman och en klassisk analys av hur individer drabbas av krig, politik och byråkrati.

 

Viet Thanh Nguyen, ”Sympatisören”, 2016 

I denna rafflande och Pulitzerprisbelönade roman möter vi en kommunistisk dubbelagent som har infiltrerat den sydvietnamesiska ledningen. Efter Saigons fall följer han med till USA och spionerar på de exilvietnameser som drömmer om att en dag återta sitt land. ”Alla krig utkämpas två gånger”, skriver Viet Thanh Nguyen. ”Första gången på slagfältet, andra gången i minnet.”

 

Victor Malm är kritiker och redaktör på Expressens kultursida.

 

 

Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=74519&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön