Sluta kladda! Foto: Stockholms stadsteater.
Sluta kladda! Foto: Stockholms stadsteater.

10 sceniska grepp teatrarna måste sluta med 2018

Publicerad

Nakna kroppar, färgkladd, industrifläktar och mikrofonstativ...

Det kan vara kul en gång, men nu får det vara nog. Här är de scenografiska trenderna som vi helst inte vill se mer 2018.

1. Skakiga handkameror

Skådespelarna hanterar själva skakiga handkameror och bilderna projiceras på väggen eller i tv-apparater. Det kan vara kul med teknik, men risk för att publiken tappar fokus på föreställningen eftersom den inte vet åt vilket håll den ska titta. 

Ur "Våra drömmars stad" På Kulturhuset Stockholms stadsteaterFoto: Bengt Wanselius

2. Avskalade scenrum

Råa väggar med fullt synliga elkontakter och nödutgångsskyltar. Ofta i kombination med en industrifläkt. 

Ur "Staden Mahagonnys uppgång och fall" på Norrlandsoperan.Foto: Mats Bäcker.

3. Äventyrsbana

Scenografi där skådespelarna åker rutschbana eller verkar träna för diverse Triathlon-evenemang. Man kan inte sluta tänka på om de kommer att pricka/orka/ramla.

 

Ur "På gränsen" på Malmö stadsteater.Foto: Emmalisa Pauly.

4. Mikrofonstativ 

Skådespelarna greppar mikrofonen och vänder sig mot publiken (inte sällan med en sång). 

Ur "De redan frälsta" på Riksteatern.Foto: Sara P Borgström.

5. Bländande strålkastare

Strålkastare. Stroboskop! Snyggt! Men publiken får ont i ögonen/migrän.

Lugnet före stormen. Snart kliver Sanna Sundqvist ut i publiken i "Liv Strömquist tänker på dig". Foto: Sören Vilks

6. Skådespelare som hoppar runt i salongens bänkrader

Roligt första gången eftersom det var en överraskning. Nu börjar det bli tjatigt med alla bökiga promenader längs publikraderna.

Ur Trollflöjten på Göteborgsoperan.Foto: Mats Bäcker

7. Cigarettrökning

Riktiga cigaretter och örtvarianter. Publiken hostar. 

LEVANDE DJUR. Ur "Oeidipus/Antigone" på Dramaten.Foto: Sören Vilks

8. Levande djur

Stjäl showen. Uppstoppade diton kan däremot vara effektfulla. Publiken tappar fokus eftersom den inte kan slita ögonen från den fyrfota vännen. 

 

Ur "La Traviata" på Folkoperan.

9. Nakenhet och samlag

Omotiverad nakenhet och guppande rumpor är dessbättre redan i avtagande, men det kan vara på sin plats att höja ett varnande finger (ja Folkoperan, jag tittar på er). 

Ur "En folkefiende" på Kulturhuset Stockholms stadsteater.

10. Måla, rita, klippa, klistra, gegga, kasta sig i en tunna med färg

Det målas väldigt mycket på scenväggar. Används ofta i stället för punkt nio. Risk för många saker, men en av de minst avsedda är väl att publiken får en känsla av att vara helt utanför.

 

Gunilla Brodrej är scenredaktör på Expressens kultursida.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag