Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sten Berglind: På vift med Greta Garbo

TILLBAKA PÅ BASTUGATAN. Bosse Rönnbäck tillsammans med Max Gumpels gamla vita Chrysler 61.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Greta Garbo.
Expressen den 13/2 1997.
Sten Berglind.
Nervevade rutor, noll tak och en isande vind på Västerbron. Men vad gjorde det. Jag satt i samma bil som en gång Greta Garbo. Det började med att jag hittade en gammal bild på poeten Werner Aspenström, nonchalant lutad mot ena flygeln på en öppen Chrysler 300 av 1961 års modell. Ingen vanlig bil. Heller ingen vanlig kombination, den av en poet som Aspenström och vad många skulle kalla en gammal raggarbil. Jag tog därför in bilden på Sista Sidan i Expressen och skrev några rader. Det var den 13 februari 1997, samma dag som Werner Aspenström begravdes. En som hajade till var Bosse Rönnbäck på Odenplans Specialbilsuthyrning i Stockholm. Bosse älskar gamla amerikanare och särskilt gamla amerikanare med en historia. Och det kan man nog säga att Chryslern har. Bilen togs till Sverige av storbyggmästaren Max Gumpel, känd på alla möjliga sätt, men kanske mest för att han var god vän med Greta Garbo. Gumpel lät sig övertalas att köpa Chryslern under ett besök på Franska rivieran sommaren 1960. Väl tillbaka i Sverige sålde han sin Cadillac 1953 för 7 000 kr och köpte Chryslern från USA för 40 000 kr. Ingen direkt lysande affär, kanske, men Gumpel hade ju råd. Ryktena gick att det var Greta Garbo själv som hade importerat bilen. Men så var det inte. Det var Max Gumpel. Vad som är sant är att Gumpel ibland mötte henne med Chryslern, då hon besökte Sverige och att de sen kunde ta en biltur tillsammans i Stockholms omgivningar. Det lär också ha varit han som gav Greta Garbo de två gulddiamantringar hon bar då hon som 17-åring kom in på Dramatens elevskola och som då väckte ett visst uppseende bland de andra eleverna. Hösten 1965 tog sagan slut. Max Gumpel gick bort och bilen såldes. Sedan dess har Chryslern sicksackat genom Sverige med inte mindre än 18 olika ägare. Men nu är det alltså Bosse Rönnbäck som äger bilen och han tänker behålla den. En kylig dag för nån vecka sen svepte vi fram över Västerbron i jakt på platsen där bilen en gång hade stått tillsammans med Werner Aspenström. Det visade sig vara alldeles i början av Bastugatan, precis där Maria trappgränd ramlar ut mellan de gamla husen. Där stod de, Werner Aspenström och den vita Chryslern som Greta Garbo åkte i. Nu står Bosse Rönnbäck där i stället, stolt lutad mot samma långa flygel som Werner Aspenström en gång gjorde. Fast jag tvivlar förstås på att han någonsin kommer att bli poet.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!