Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SD:s nya Youtube-kanal – visar inte att man står bakom

SD:s partiledare Jimmie Åkesson medverkar i SD-kanalen riks, här tillsammans med programledaren Emmie Mikaelsson.
Moderatledaren Ulf Kristersson intervjuas av Isabelle Eriksson i SD-kanalen Riks.
Den tidigare partiledaren för Ny Demokrati, Bert karlsson, medverkar i SD-kanalen Riks, tillsammans med programledaren Isabelle Eriksson.
Alexander Bard pratar om kränkhetskultur i SD-kanalen Riks tillsammans med programledaren Emmie Mikaelsson. Inslaget är bland de mest sedda av Riks videor.
Bild från Sverigedemokraternas medlemsblad Sverigekuriren 1991 där etablerade medier liknades vid Dracula.

Sverigedemokraterna satsar stort på egenproducerad parti-tv i Youtube-kanalen Riks. 

Taktiken att inte berätta att det är SD som står bakom kanalen liknar den för partiets hemliga Facebookgrupper och partitjänstemännens anonyma näthatande.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Youtube-kanalen Riks har på kort tid uppmärksammats för videor där de bland annat oroar sig över nyfödda som heter Mohammed och för att ”illegala invandrare får ytterligare en gräddfil”

I förra veckan dök moderatledaren Ulf Kristersson upp i kanalen när han i riksdagens kammarfoajé ställde upp på en intervju om Sveriges vaccinstrategi.

Den som kan sin SD-historia förstår varför partiet satsar stort på en egen tv-kanal.

För avskyn mot journalistik och etablerade medier går lika långt bakåt i partiets historia som invandringsmotståndet. I partiets barndom liknade SD:s dåvarande medlemsblad Sverigekuriren medier vid Dracula som sög blodet ur en blond kvinna, som skulle motsvara svenska folket:

”Likt senfödda ättlingar av släkten Dracula, försöker svensk massmedia i lönndom, medelst t.ex. ensidigt och propagandistiskt vinklade TV-program, styrda nyhetssnuttar och osakliga artiklar, att söva ned, förgifta och suga kraften ur all opinion mot massinvandringen. Det handlar helt enkelt om hjärntvätt av den svenska mediapubliken, som massmedias företrädare tror är helt aningslösa!”

Partiföreträdare har fortsatt att kalla journalister och etablerade medier för allt från ”rövskalle” och ”våra värsta fiender” - som kvällstidningarna kallades på partiets landsdagar 2013 - till att på senare år föreslå att public service-journalister ska bestraffas personligen för partiskhet.

I den ständigt glödande ilskan finns också en vetskap om journalistikens kraft - varför skulle partiet annars satsa på något som lånar journalistikens uttryck?

Under alla år som SD varit missnöjda med etablerade medier har de sökt andra kanaler för att nå ut till väljarna.

Inför riksdagsinträdet 2010 var hatsajten Politiskt inkorrekt viktig för partiet och när den försvann 2011 ersattes den av Avpixlat, där den dåvarande SD-riksdagsledamoten Kent Ekeroth hade en viktig roll. SD-ledaren Jimmie Åkesson beskrev tidigt Avpixlat som en ”sund del” av den sverigedemokratiska nätrörelsen men i sajtens kommentarsfält uppmanade SD-politiker folk att beväpna sig mot invandrare, rasteorier spreds flitigt och SD beskrevs som det enda hoppet.

2017 kunde Expressen avslöja att Sverigedemokraterna betalat den SD-vänliga sajten Nyheter Idag för ”journalistiskt arbete”. Sajten försäkrade partiledningen om att de ”är positiva till partiet” och att de inte ska skada dem.

Bakom kulisserna har partiet också länge velat skapa något större, ett eget mediehus som når ut betydligt bredare än bara de egna medlemmarna. Projekten har avlöst varandra, allt från ett slags Flashbackliknande forum till en tidig tv-satsning med SVT:s Agenda som förebild. 

Många av medieprojekten har skrotats på idéstadiet eller avvecklats snabbt efter personalavhopp, men ett som blev verklighet var nättidningen Samtiden. Själva nättidningen för en undanskymd tillvaro men det är tidningens ägarbolag - Samtid & Framtid - som nu står som ”ansvarig utgivare” på Riks Youtube-kanal.

Även om känslan av parti-tv är tydlig i Riks videor – där SD-företrädare förekommer flitigt och SD:s åsikter okritiskt lyfts fram – så får tv-tittaren inte veta att det är SD som står bakom kanalen. 

Taktiken är inte ny. 

Redan 2015 kunde Expressen avslöja att SD, parallellt med sitt vanliga framgångsrika arbete i sociala medier, drev flera sidor på Facebook där de, utan synbar koppling till partiet, spred sina budskap. På en av sidorna spreds exempelvis artiklar från hatsajten Fria Tider – en sajt som partiet utåt sett brännmärkt som ”neofascistisk”. Partiets kommunikationschef Joakim Wallerstein förklarade då den dolda avsändaren med att ”ibland är det lättare att få till en dialog om vårt namn inte står med”.

Viljan att föra fram åsikter utan att berätta om partikopplingen märks också i de många skandaler med SD-företrädare som anonymt spridit näthat. Bland dessa finns flera SD-anställda som jobbat med press- och kommunikationsfrågor för partiet. De har under påhittade namn uttryckt sig nedsättande om muslimer, skrivit Deportera packet till deras sophögar till länder” om personer på Rosengård i Malmö och kallat araber för ”jordens avskum”.

Hur inflytelserikt Riks kommer att bli inför valet 2022 är svårt att säga. Klart är i alla fall att konkurrensen är hård.

Hatsajten Samhällsnytt, som 2017 ersatte Avpixlat, satsar också på videor, liksom det hyfsat nystartade projektet Exakt24, där SD-riksdagsledamoten Björn Söder varit gäst. Exakt24 drivs av förre SD-toppen och järnrörsmannen Erik Almqvist tillsammans med företrädare från det nedlagda högerextrema partiet Nationaldemokraterna. 

De här sajterna tappade, åtminstone tillfälligt, en stark konkurrent när Youtube i julhelgen valde att stänga ned konspiratoriska Swebb-tv, efter att sociala medie-plattformen ansett att de spridit hatretorik och missvisande uppgifter om coronapandemin.