Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Patrik Lundberg

Cykla väldigt snabbt – eller få sparken

Matleverans från Foodora på väg till kund någonstans i Stockholm.Foto: MAXIM THORE / BILDBYRÅN
Niklas Östberg, miljardär och delägare i Delivery Hero.Foto: Pressbild

Niklas Östberg har blivit miljardär. På hämtmat.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Redan år 2008 blev han delägare och styrelseordförande i Onlinepizza, men hade ”större ambitioner än de andra ägarna” och startade Delivery Hero, med bas i Berlin.

Sedan köpte Östbergs nya bolag upp Onlinepizza för 450 miljoner kronor. Därefter har Delivery Hero käkat upp runt 20 konkurrenter.

I dag opererar bolaget i över 40 länder och har avtal med över en halv miljon restauranger. Under årets första kvartal har man fördubblat sina intäkter.

Förr i tiden strosade goa gubbar omkring med en låda på magen. De sålde varmkorv, cigg och ibland kall öl. Nu kan få som bor i en stor eller mellanstor stad ha missat de rosa, kubformade lådorna. De sitter på ryggen på cykelbud som susar kors och tvärs, på uppdrag av Delivery Heros flaggskepp Foodora.

Affärsidén är enkel: Privatpersoner beställer via en app, budet får en notis i telefonen, hämtar käket och cyklar hem till den som beställt.

Det finns alltid människor i desperat behov av försörjning. Och medelklassen är hungrigare än någonsin.

Sydsvenskans reporter Dan Ivarsson har nyligen wallraffat som cykelbud. Reportaget är ingen feelgood. För 70 kronor i timmen plus 20 kronor per leverans, före skatt, cyklar Ivarsson som en dåre genom Malmö. Utan förvarning förlängs eller förkortas arbetspassen. Buden får bara anställningskontrakt en månad i stöten, de som cyklar för långsamt kan få foten.

”Du måste vara väldigt snabb för att behålla det här jobbet”, säger chefen till Dan Ivarsson. ” Du måste tillhöra topp 50 procent. Annars får du sluta”, skriver en annan chef i ett sms till ett bud.

Kvälls- och helgtillägg existerar inte. Man får själv betala sin cykel, och stå för reparationen om man får punktering.

Under Dan Ivarssons första pass cyklar han oavbrutet i fyra timmar. Tacos och ostburgare ska hem till folk. Sista körningen består av lördagsgodis och glass. I trapphuset upptäcker Ivarsson att han fått en muskelbristning i vaden.

Två dagar senare får han ett sms. Chefen meddelar att han måste cykla snabbare, för att inte bli av med jobbet.

Det kunde ha gått värre. I augusti blev en av Ivarssons kollegor påkörd av en bil. Han störtade mot marken och slog sig. En stadsbuss fick panikbromsa för att inte köra ihjäl honom.

För tre år sedan gjorde Breakits reporter Erik Wisterberg en snarlik granskning. Resultatet var samma, förutom att Foodoras konkurrent Uber Eats betalade ännu sämre. Det ledde till en kritikstorm mot bolagen, Wisterberg belönades med Guldspaden, men ingenting tycks ha förändrats.

Det finns alltid människor i desperat behov av försörjning. Och medelklassen är hungrigare än någonsin.

För Niklas Östberg är problemet ett annat: verksamheten går back. Rörelseresultatet första halvåret 2020 är på minus 4,6 miljarder kronor. Hemkörd mat lönar sig inte tillräckligt.

Därför satsar Foodora på ”quick commerce”. Allt man kan köpa ska man kunna leverera. Diskmedel, elektronik, en liter mjölk. Förrförra veckan möttes läsarna av den stockholmska lokaltidningen Mitt i av rubriken ”Nu kan du få toapapper till dörren”.

Foodora har nämligen startat ett lager på Södermalm. Beställ i appen, gå till lagret och hämta de färdigpackade varorna. Eller få dem hemkörda. Löftet är, enligt vd Hans Skruvfors, leverans inom 30 minuter.

”Det är här vi tror att den framtida tillväxten kommer att komma”, säger Niklas Östberg till Affärsvärlden. Inom tio år kan marknaden för detta vara värd 600 miljarder kronor, enligt Delivery Hero.

Det blir till att cykla ännu snabbare.