Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Nisha Besara

Det är okej att vara tre minuter sen någon gång

Det har forskats kring företeelsen utmattningsdepression – i folkmun ”utbrändhet” – och det är verkligen inget hittepå som veka personer håller på med, skriver Nisha Besara. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Som ett pärlband genom hela mitt snart tjugoåriga yrkesliv har de dykt upp, de utbrända kvinnorna. Kvinnorna med utmattning, med depression och stresskänslighet. 

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Självklart har där varit enstaka män, som dels har fått bära sin sjukdom, dels en starkare stigmatisering, eftersom utmattningsdepression felaktigt kopplas samman med “svaghet”. Men i huvudsak har det varit kvinnor.

Det har forskats kring företeelsen utmattningsdepression – i folkmun ”utbrändhet” – och det är verkligen inget hittepå som veka personer håller på med. Tvärtom är det direkt skadligt för hjärnan och drabbar nästan uteslutande högpresterande människor.

De jag har mött genom åren som har drabbats av utmattningsdepression har i mångt och mycket varit perfektionister och haft ett stort kontrollbehov. De har velat allt, till synes med liten förmåga att sortera och välja bort sådant som kanske inte är viktigt, även om det upplevs som livsviktigt i det lilla perspektivet och i stunden.

 

NISHA BESARA: Snälla snälla medmänniskor – tänk om innan det är för sent

 

Jag vill verkligen inte lägga bördan på de som är drabbade av sjukdomen – utmattningsdepression är inte att leka med och kräver många års rehabilitering. Men fram tills det är för sent, går det att få syn på sina beteendemönster och göra något åt dem. Jag vet mycket om strukturer och förväntningar och hur de faller ut på kvinnor respektive män – det vet troligen även de drabbade. Om du är en av dem, vill jag bara uppmana dig att testa att bryta förväntningarna ibland.

Det är okej att vara tre minuter sen någon gång eller att komma med en pizzakartong till dagisfesten. Eller att deklamera att du inte ens kommer på festen, att sambon får fixa picknicken själv. Det är okej att ibland runda hörn, fokusera på helheten, strunta i att peta i detaljerna. Framför allt är det verkligen okej att lägga ner alla krav på perfektion i livets alla delar. Den gyllene medelvägen är att du struntar i en del saker. Och att din sambo, om det finns en sådan, gör mer – utan att du kräver att det ska vara på exakt ditt sätt.

Om det operfekta stressar dig, så är det inte det operfekta du ska åtgärda, utan hellre dina egna känslor inför det. Ingen dör av en obäddad säng, ett golv fullt av dammråttor, ett excelark utan perfekta kanter eller en rapport som “bara” är 90 procent fantastisk.

 

NISHA BESARA: Sveriges självgoda självbild står i vägen för utvecklingen 

 

Alla ni som vid det här laget känner en stigande irritation över min text, eftersom ni har drabbats av utmattningsdepression, som tidvis har känt er maktlösa och tycker att mina exempel ovan är helt irrelevanta – ni gör ert bästa, ni har alltid med pizza till dagis och har aldrig raka kanter i excel! Till er vill jag ändå säga: Kanske har du andra låsningar som har gjort att du har hamnat där du har hamnat. Kanske är det en oklippt gräsmatta, en oklippt frisyr, obadade barn, ett slarvigt skrivet mejl eller ett stökigt skrivbord som stressar dig? Fundera över hur viktiga de här sakerna ska tillåtas vara i ditt liv, värdera dem för att skona dig själv. Värdera allt på det sättet. Annars går du sönder.

Och mindre kontrollbehov kan bara du själv ändra på, tills du inte kan göra något alls längre. Ansvaret är mest ditt, tills det är för sent. Sen upphör det egna ansvaret och sjukdomen har övermannat dig och samhället måste ta vid. Då är det inte upp till dig som individen att göra dig frisk, det är det omgivande skyddsnätet som måste kliva in och ge det stöd som krävs för att du ska bli det.

Till den punkten är du med och styr. Så gör det, du som fortfarande kan.

 

LÄS MER: Här hittar du alla krönikor av Nisha Besara 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!