Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Mats Larsson

Det är flygkrascherna utan
svar som skrämmer mest

LONDON. Det är flygkrascherna utan svar som skrämmer mest.

Germanwings tragedi är inte en av dem.

Vi vet tack och lov ganska exakt vad som hände.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Den franska utredningsbyrån BEA har släppt sin rapport om vad som utspelade sig ombord på Germanwings flight 9525 som störtade i franska alperna den 24 mars i år.

Det mesta som står att läsa där visste vi redan. För detta var en flygkatastrof där vi ovanligt snabbt fick veta vad som verkade ha orsakat kraschen.

Och det var på sätt och vis en god nyhet att det denna gång var en trasig människa som orsakade en osannolik och mycket ovanlig flygkatastrof. Självmord bakom spakarna.

Det hade varit mer oroande med något okänt mekaniskt fel på planet, en Airbus A320, en av de vanligaste passagerarplanen i världen. En av teorierna de första timmarna var exempelvis att en fönsterruta brustit och piloterna blivit medvetslösa.


Flygolyckor utan svar är otäckare.
De ger inga lärdomar för framtiden, inga slutsatser kan dras.

Vi vet ju exempelvis fortfarande inte vad som hände med Malaysian Arilines MH370 som försvann i mars i fjol under en flygning från Kuala Lumpur till Peking. Den typen av mysterier är dock tack och lov ovanliga.

Flera europeiska flygbolag ändrade på en gång sina rutiner efter Germanwings krasch. Många har nu anammat den amerikanska regeln att en pilot inte får vara ensam inne i cockpit.

Det var ju kapten Patrick Sondheimers besök på toaletten som möjliggjorde för Andreas Lubitz att sätta sin plan i verket. Och att det var en plan, råder det nu knappast något tvivel om.


Det går förstås att uppröras
över att Lufthansa och Germanwings inte hade bättre koll på Andreas Lubitz psykiska hälsa. Samtidigt är de tyska lagarna mycket strikta vad gäller offentlighet kring sjukjournaler.

Det går säkert att förbättra rutinerna och Lufthansa riskerar att få betala stora belopp i skadestånd om det blir åtal i Frankrike. Något som är rätt troligt.

Samtidigt finns det bara så mycket vi kan göra för att förhindra flygolyckor och tragedier. Nya regler kan också leda till oanade konsekvenser i framtiden.

Det var i praktiken omöjligt för kapten Sondheimer att ta sig tillbaka in i cockpit eftersom dörrarna förstärkts efter terrorattacken den 11 september 2001. Den nya säkerheten, fruktan för kapare, ledde delvis till denna nya tragedi.

Den långvariga trenden är dock att det blivit betydligt säkrare att flyga. Men någon gång inträffar katastrofen, och i ytterst sällsynta fall är den orsakad medvetet av piloten.


Det är möjligt att vi i framtiden
kommer att flyga i förarlösa plan, då allt är automatiserat. Men inte kommer det att få mig att känna mig säkrare som passagerare.

Jag föredrar en mänsklig pilot därframme, en människa med alla sina fördelar och brister.