Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Mats Larsson

De ryska machofasonerna är en farlig lek

Det går inte att flyga så mycket närmare.

1,5 meter ger inte utrymme för någon missbedömning.

Så de ryska machofasonerna är en mycket farlig lek över Östersjön.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

De är rätt vana vid det här laget, de amerikanska piloter som dagligen genomför flygningar över Östersjön. De vet att de kan få möta ryska stridsflygplan som söker närkontakt.

Bara under juni månad så har ryska plan gått upp och mött amerikanskt flyg över 30 gånger. Men nyligen var det riktigt, riktigt nära.

Ett ryskt Suchoj Su-27 uppges ha flugit bara cirka 1,5 meter från en väldig RC-135. Det är ett fyrmotorigt jetplan, fulpackat med elektronisk spaningsutrustning. Ett spionplan.

Den ryske piloten uppges ha visat att han var beväpnad och med robotar under vingarna. Det är alls ovanligt att de markerar på det viset.

Det som skiljer måndagens händelse är att den ryske piloten denna gång kom så nära att den amerikanska militären betraktar det ryska uppträdandet som ”osäkert”. Inte undra på.

Detta är plan som flyger nästan 1 000 kilometer i timmen. Att då komma så nära som ett par meter bryter mot alla säkerhetsmarginaler.

Men ryssarna gillar den typen av våghalsighet. Ryskt stridsflyg har också lågsniffat över amerikanska örlogsfartyg i Svarta havet flera gånger.

För det mesta går det bra. Men inte alltid. År 2001 kolliderade ett kinesiskt stridsflygplan med ett amerikanskt spionplan utanför Kinas kust.

Amerikanerna befann sig på internationellt vatten. Den kinesiska piloten dödades i kraschen och det amerikanska planet tvingades nödlanda på den kinesiska ön Hainan.

Det utlöste en allvarligt diplomatisk kris mellan Kina och USA. Något liknande kan mycket väl inträffa över Östersjön. Vem vågar sia om vad som skulle hända ifall en KC-135 kraschar efter en kollision med ett ryskt stridsflygplan och hela besättningen går förlorad.

Den ryska närkontakten kommer dessutom samtidigt som spänningen stiger över luftrummet i Syrien, ett område där både amerikanska och ryska stridsflygplan genomför bombningar.

USA sköt i söndags ner ett syriskt jaktplan som bombat syriska rebellgrupper. USA säger att den syriske piloten blev varnad, men ändå fortsatte med sina räder.

Det var första gången USA skjutit ner ett syriskt flygplan under det över sex år långa inbördeskriget. Och det var något som Ryssland inte gillade.

Ryssland är en viktig allierad till Syriens president Bashar al-Assad. De kallar nedskjutningen för en ”militär aggression” och har varnat med att betrakta amerikanska flygplan som opererar väster om Eufrat som potentiella måltavlor.

Ryssland har också hotat med att bryta det kommunikationsutbyte som de bägge länderna har för att förhindra missöden och olyckor i luftrummet över Syrien.

Men som incidenten i Östersjön visar, farliga missöden kan ske på betydligt närmare håll. Och inget tyder på att de ryska piloterna tänker ändra på sitt beteende.