Hon förklarar i senaste Inside hur mycket hon avskyr märkessnobbar.
– Jag minns att jag hade en snygg jacka på mig, och träffade den här kända skådespelaren - som jag inte tänker säga vem det var - och hennes stylist. De sa: "Oh gud, så snygg, var har du köpt den?". Jag svarade, och det var inget dyrt märke, och då var de bara "jaha". Jag tänkte: Gillar ni inte den nu längre, på grund av märket?
Själv har Zooey Deschanel designat kläder för Tommy Hilfiger till, som hon tycker, "mer modesta priser" (om man anser att 1 200 spänn för en kavaj är modest beror ju i och för sig helt på hur mycket man tjänar).
Dessutom syr hon sina kläder själv.
Hon verkar överhuvudtaget göra en väldig massa saker (utöver att hon om några veckor börjar spela in fjärde säsongen av "New Girl").
– Det bästa sättet att bli vän med mig är att starta ett företag med mig, säger hon i Inside.
Hon har det ena jobbet som avkoppling från det andra. (Lite samma inställning som Carola har i intervjun med Jan Gradvall som ingår i boken "Nyponbuskar, nyponbuskar, hela vägen nyponbuskar". Carola säger att ständigt jobbande är hennes sätt att tillvarata livet.)
När det gäller kläders billighet kan man å andra sidan hävda att få, dyrare plagg som håller längre är bättre.
För miljön till exempel.
Designdrottningen Vivienne Westwood säger att hennes man en gång tröttnade på hennes klimatkampanjer.
– Han sa: "Det är mycket viktigare att göra en vacker klänning. Om folk bara skulle köpa vackra kläder, skulle det inte behövas någon klimatrevolution". Och när man tänker på det har han förmodligen rätt. Om du verkligen gillar något, köp det. Om du inte har råd, köp inte något som är hälften så dyrt men som du inte verkligen gillar, säger hon i senaste Gentlewoman's Magazine.
Det är som att allt handlar om att shoppa mindre.
Köp snyggt, inte mycket, inte nödvändigtvis dyrt.