Varje gång jag rest till den Engelska kanalens sandstränder har jag mötts av ett allt råare våld. Våld från franska poliser som tårgasar flyktingar som söker lite sömn och skydd i skogen. Våld mellan olika folkgrupper som slåss med varandra i överfulla läger. En lokalbefolkning som inte känner sig trygg. Gula västar som anger migranter till den franska polisen med rasistiska glåpord.
Och åklagare som redan för ett par år sedan spårade en iransk-kurdisk maffia som transporterade landsmän över den Engelska kanalen.
Maffiamedlemmarna talade om sina landsmän som om de vore boskap, utan minsta människovärde.
Vid Calais åker lastbilarna förbi kilometerlånga stängsel av taggtråd. Lastbilar röntgas och stickprovas med koldioxidtester för att hitta spår av mänskligt liv i lastbilarna. Franska tullare har blivit legoknektar åt britterna vid en brittisk gräns som i praktiken har förflyttats över vattnet till Frankrike och vaktas av fransmän. I gengäld får fransmännen rejäla bistånd i pengar, men också bibehållna samarbeten inom till exempel försvaret eller vapenindustrin.
Allt regleras i ett så kallat Touquetavtal. Det avtalet är alldeles för viktigt för de båda länderna för att det ska beröras av ett brexit.
Några fransmän, speciellt lokalpolitiker i norra Frankrike, drömmer om franska tullare som vinkar vidare migranter i riktning mot England utan någon koll efter brexit.
Det kommer inte att ske. Tvärtom så lär det våldsamma klimatet kring den Engelska kanalen fortsätta i ännu många år.
Dagens tragedi – som flera brittiska politiker i skrivandes stund binder samman med illegal migration – är ett dystert bevis på det. Storbritanniens inrikesminister Priti Patel sade häromdagen att hon skulle sätta stopp för människosmugglarnas livsfarliga och illegala överfarter med gummibåtar till England.
Men nu hade den bulgariska lastbilen i Grays i stället kommit in i landet via Holyhead, mittemot Nordirland, och var körd av en nordirländare. Senare framgick dock att själva trailern kommit in via Zeebrugge i Belgien och därefter forslats vidare till Essex.
Att tro att en nation, ensam, kan värja sig mot sådan här människohandel vore naivt.