Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Magnus Alselind

Se hur medielandskapet förändrats, i stället för att titta efter gamla stereotyper

Sara Skyttedal och Alice Bah Kuhnke. Foto: Olle Sporrong
Foto: OLLE SPORRONG

Numera är det en mer omfattande politisk nyhetsrapportering i kvälls- än morgonpress. ”Det skiljer sig från situationen före millennieskiftet då förhållandet var det omvända”, skriver professorerna Jesper Strömbäck och Bengt Johansson i Medievalsundersökningen.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

De sista fyra veckorna före valet räknade professorerna till 527 artiklar i Expressen, 257 i Aftonbladet, 243 i Svenska Dagbladet och 239 i Dagens Nyheter samt 173 inslag i Rapport, 80 i Ekot och 126 i TV4 Nyheterna.

Den långsiktiga trenden visar också ”en något minskad sammanlagd bevakning i public service”, skriver professorerna i boken ”Kampen om mediebilden – nyhetsjournalistik i valrörelsen 2018” som släpptes 11 april.

Forskningen sträcker sig tillbaka till 1979. Att i det senaste valet enbart analysera tidningarnas pappersutgåvor, och linjära sändningar i gammel-TV, är naturligtvis snävt när SVT pumpar ut digitala texter och Expressen TV avslutade en maratonsändning med att strax före midnatt till valdagen ha valrörelsens sista tv-debatt mellan Annie Lööf, C, och Jimmie Åkesson, SD, med Niklas Svensson som debattledare.

Men bilden bekräftas även av Kantar Sifo, som mätt engagemanget i sociala medier under valrörelsen. Där toppade Expressen med 22 procent av engagemanget, Aftonbladet 17, SVT sju, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet fyra var, Sveriges Radio tre. Kantar Sifos undersökning visade att Expressen under valrörelsen satte agendan i sociala medier mer än någon annan genom starka röster och reportage i engagerande ämnen som lag och ordning, sjukvård och integration. 

Inför EU-valet kan ni nu göra valkompassen hos oss, vi märker att väldigt många unga läsare och tittare vill sätta sig in i sakpolitiken, där Expressens Jenny Madestam guidar med fakta. Det är 489 000 unga som får rösta för första gången i ett val till Europaparlamentet, av dem är det 70 000 som inte var röstberättigade i riksdagsvalet i höstas.

Uppsala universitets forskning ”Nyhetsvärderaren – valspecial” med gymnasieelever som grund, visade att Aftonbladet och Expressen dominerade 47 procent av ungas nyhetskonsumtion (AB 30 procent, Expressen 17). SVT/SR nådde tillsammans åtta procent, DN/SvD sex procent och Nyheter 24 fyra procent. 

Bland unga är Expressens - och Aftonbladets - starka position i den politiska bevakningen självklar. Varumärkesflytten ter sig inte lika tydlig för de som fortfarande bedömer ”kvällstidningarna” efter gamla tiders medielandskap och i en del fall nog tittar extra noga efter att få gamla stereotyper bekräftade.

Expressen TV anordnade nyligen den stora EU-valdebatten i Bryssel tillsammans med arbetsmarknadens parter. 90 minuters mangling i sakpolitik med toppkandidater, uppsnack och analyser efteråt. I branschmagasinet Medierna i P1 blev dock vinklingen en tillfällig förväxling av S-kandidaten Erik Bergkvist med en namne ur bildarkivet i en trailer dagen före programmet. En slarvig förväxling av den typen som inte ska ske, men som inträffar återkommande i de flesta medier med hundratals publiceringar per dag, New York Times rättelsespalt är exempelvis traditionellt ett av tidningens signum, där når vi tyvärr inte upp till samma nivå även om Expressen också införde en 2009 (vi rättar inte nog många av våra fel!). Nu tror jag inte att ett mediegranskande magasin i Sveriges Radio skulle bli bättre av att vi redaktioner som ska granskas bestämmer ämnen, men för att beskriva medielandskapet 2019 tipsar jag ändå om att det vore strategiskt intressantare att höra SVT motivera att de bara har en enda korrespondent som ska hålla koll på hela Europa inför EU-valet samtidigt som exempelvis vi på Expressen tillsätter en extra korrespondent i Budapest för att tillföra perspektiv när Europa är i förändring. Det var ingen tillfällighet att SVT:s hårt arbetande korre, som flänger överallt, tvingades bevaka branden i Notre Dame från en motorväg mellan Strasbourg och Paris när exempelvis Expressen och Aftonbladet hade korrespondenter på plats där världshistoria skrevs. 

Flera intressanta punkter ur Medievalsundersökningen:

# Analysen visar att partierna fick den mest likvärdiga behandlingen i Expressen jämfört med i övriga tidningar och etermedier.

# Expressen var, inom ramen för den mest likvärdiga behandlingen, hårdare mot Socialdemokraterna än vad övriga medier var. Att granska det regeringsbärande partiet är ett givet uppdrag för oss. Däremot var det kanske lite överraskande att Vänsterpartiet fick en aning positivare bild i Expressen än i Aftonbladet, den största skillnaden var att Centern kom betydligt sämre ut i AB.

# Alliansen som helhet fick fler positiva artiklar än Stefan Löfvens olika regeringsalternativ, särskilt i Expressen och TV4. 

Analysen i Medievalsundersökningen är att majoriteten positiva artiklar för Alliansen, hos alla medier, i första hand är ett utryck för den starka kritik som Socialdemokraterna utsattes för från de andra partierna under valrörelsen: ”I denna debatt upplevde medierna att de måste låta två block reagera på Socialdemokraterna – både Alliansen och Sverigedemokraterna – vid olika utspel”. Undersökningen slår också fast att resultaten ”inte bör tolkas som någon politisk partiskhet av medieägare eller journalister”.

Bevakning handlar naturligtvis inte bara om kvantitet, det är i linje med våra ambitioner  att vi kunde ha den mest likvärdiga bevakningen av partierna, inklusive Sverigedemokraterna, trots att David Baas (i samarbete med den antirasistiska tidskriften Expo) med sina avslöjanden fick 25 SD-politiker att avgå antingen frivilligt eller genom att de sparkades ut från listorna av partiledningen efter att han konfronterat dem med deras näthat. För det belönades Baas med Stora journalistpriset.

Fortfarande ett drygt halvår efter riksdagsvalet fortsätter också Aftonbladets lysande avslöjanden i Maktens kvitton som blottar riksdagsledamöter som skor sig på statliga medel.

I exempelvis USA är det New York Times och Washington Post som gör denna typ av avslöjanden, inte det landets traditionella kvällstidningar. Där har inte samma typ av positionsförflyttning skett. Att flera aktörer här ihärdigt granskar makten är av godo (även Dagens Nyheters Fakta i frågan nämns som betydande i Medievalsundersökningen).

Expressen sänder varje vecka tv-programmet Bara Politik med Karolina Skoglund, som senast gästades av Nyamko Sabuni, L. I vår har vi även startat Politikpodden med Malin Roos som programledare, i podstudion hade hon denna vecka sällskap av kulturchefen Karin Olsson och Viktor Barth-Kron, politisk kommentator på Kvartal.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!