Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Lotta Gröning

Vi bevittnar en skola i fritt fall

Vi bevittnar en skola i fritt fall.

Det är oerhört sorgligt att Sverige rasar ännu längre ner i Pisa-undersökningen.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Svenska elever har svårt att hävda sig i matematik, läsning och naturkunskap och värst är det för de lågpresterade pojkarna.

Egentligen är det konstigt, det har gått tre år sedan förra Pisa-undersökningen och ändå har ingen ledande politiker kunnat presentera någon bärkraftig idé. Jan Björklund kommer med reformer var och varannan dag för skolan och oppositionen kräver fler lärare.

Politikernas agerande gör mig orolig. Ska Sverige ha skola i världsklass måste vi börja i klassrummet hos pedagogerna. Det handlar inte om fler lärare, det handlar om kompetenta lärare. Det måste finnas möjlighet till vidareutbildning, de krävs bättre samverkan mellan lärare.

De lärare som inte fungerar bör bytas ut och rektorn som har ett pedagogiskt ansvar måste också få tid att vara arbetade arbetsledare i klassrummen. Det är ju skandal att så få vill bli lärare att intagningspoängen till lärarutbildningen är bland de lägsta på universitet. Det säger allt!

Lärarutbildningen måste få högre status, det förutsätter att utbildningen inkluderar en pedagogik som både innehåller kunskap och strategier för att bygga förmågor. Läroplanen talar redan i dag om vikten för skolan att bygga förmågor, men lärarna har inte tillräcklig kompetens för detta.

 

I dagens samhälle finns ingen brist på jobb, bara i stockholmstrakten finns 20 000 lediga IT-jobb, men ingen som har kompetens nog att få dem. Sverige har med andra ord en kunskapsbrist, det är ett ytterst allvarligt problem.

Samhällets viktigaste uppgift är att skapa en skola och utbildningen som ser till att elever kommer ut på arbetsmarknaden.