Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Lotta Gröning

Rikspolitikerna lämnar stora områden av landet åt sitt öde

E45 mellan Sorsele och Vilhelmina.Foto: NILS PETTER NILSSON

I morse vid frukostbordet frågade min 16-åriga dotter om det är någonting som fungerar i Sverige längre. Frågan är berättigad, hon har vuxit upp på landet.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Vi har flera mil till affären, sjukvård och skola. Vi får ta bilen till bussen och vägarna är sällan sandade. Gatulysen finns fem stycken.

Kommunen är fattig, skolan tillhör de sämsta i Sverige och hon har sett lärare köras bort i ambulans av ren utmattning.

På landet blir man snart varse om att välfärden och tryggheten inte prioriteras och inte minst, som min 16-åring nu upptäckt, att rikspolitiker helt enkelt lämnar stora områden av landet till sitt öde.

Jag undrar hur de tänker i regering och riksdag när de fattar beslut som gynnar folktäta områden? Centraliseringsivern har gjort Sverige till ett kluvet land och vi tillhör de främsta när det gäller att diskriminera människor som bor i glesbygd.

Före jul skrev jag om hur regering och riksdag gett Trafikverket i uppdrag att släcka lysena på många vägar i små kommuner. Trafikverket ska ta över ansvaret för belysningen men om kommunerna inte har rätt infrastruktur, rätt lampor så släcks belysningen ner. Detta tills kommunerna investerat i rätt typ av belysning som Trafikverket kräver.

Kanske har ministern en dialog med vädergudarna om att det ska snöa bara på torsdagar?

Nu håller ett nytt fiffigt beslut från regeringen att genomföras av Trafikverket. Det handlar om plogningen av vägar. Med hjälp av GPS och böter på 20 000 kronor ser Trafikverket till att plogbilarna blir mer effektiva och inte plogar någon liten sidoväg som ligger i färdriktningen. Tidigare kunde entreprenörerna som sköter plogningen ta uppdrag av andra väghållare och ploga mindre vägar när de ändå kör i området. Effektivt kan vi tycka, eftersom samordning minskar utsläppen. Men någon önskan om samordning finns inte i regeringen så resultatet blir nu att vissa områden bara får plogat en gång i veckan. Så är det i Västerbottens inland. 

Gunnevi Näslund bor i Grönfjäll, en by i Vilhelmina kommun. I hennes närhet finns 29 byar dit många turister söker sig för att åka skidor och uppleva den fina fjällnaturen. Samtidigt bor där också människor året runt. De som bor i någon av byarna eller i någon av småorterna runt Vilhelmina är beroende av regelbunden snöplogning för att kunna ta sig fram på vägarna. Men med regeringens nya beslut får Gunnevi Näslund och andra boende nu bara plogat på torsdagar.

”Regeringen har en fungerande dialog med Trafikverket för att skapa goda förutsättningar för att snöröjningen på enskilda vägar ska fungera mer effektivt”, säger Tomas Eneroth, infrastrukturminister i övergångsregeringen, i en kommentar.

Kanske har han en dialog med vädergudarna också om att det ska snöa bara på torsdagar?

Under tiden växer otryggheten, gamla tvingas flytta och oron över hur sjuktransporter och andra viktiga förnödenheter ska komma fram gror hos befolkningen. Och jag kan inte låta bli att tänka att oplogat förmodligen är effektivt om man har ambitionen att avfolka en landsända.