Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Lotta Gröning

Politikerna borde skämmas – det är vanligt folk som straffas

Jag kan inte annat än sucka och fundera över varför just glesbygden får klä skott när Stockholm ska växa, skriver Lotta Gröning. Foto: Shutterstock

Nu ska kostnadsutjämningssystemen för kommuner och landsting bli mera lik. 

Det är utredaren Håkan Sörman som fått regeringens uppdrag att försöka minska klyftorna och trygga en välfärd i hela landet och förslaget ska nu skickas ut på remiss. 

Sörman har presenterat en ny modell som lägger större fokus på glesbygdens villkor.

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Kommuner med gles bebyggelse ska kompenseras för att administration, räddningstjänst, uppvärmning, äldreomsorg med mera blir dyrare. Även landsting med gles befolkning får kompensation för ambulanstransporter och andra kostnader. Kommuner i Jämtland, Härjedalen, Blekinge och Kronoberg är vinnare. Den största förloraren är Stockholms läns landsting som är nettobidragstagare, där landstinget förlorar 1,6 miljarder varje år. Regionstyrelsens ordförande i Stockholm moderaten Irene Svenonius är rasande. 

”Det är orimligt att ta 1,6 miljarder kronor från en växande region med stora investeringsbehov. Det måste vara statens ansvar att utjämna skillnader och se till att glesbygden får det stöd den kan behöva”, skriver hon i ett pressmeddelande. 

Regionstyrelsens ordförande i Stockholm, Irene Svenonius, M.Foto: ANN JONASSSON

Jag kan inte annat än sucka och fundera över varför just glesbygden får klä skott när Stockholm ska växa. Stockholm har alltid växt på glesbygdens bekostnad. Arbetskraft, vinster av naturtillgångar, miljarder från skog och gruvor, vattenkraft allt hamnar i Stockholm. För att inte tala om alla miljösatsningar som gynnar storstaden som genom kollektivtrafiken kommer lindrigare undan skyhöga bensinpriser. Nu är höghastighetståg på agendan som ska binda samman de tre storstäderna för 300 miljarder. Regeringen kallar satsningen för att hela Sverige ska leva. 

När jag satt på tåget för en tid sedan så ringde det en mycket upprörd dam från Gällivare. Hon var oerhört arg på hur statsbidragen fördelades och den negativa konsekvens de hade för hennes kommun. Förr sa hon argt ”mätte ni skallar i Norrbotten”. Hon syftade förstås på hur illa samerna behandlades. 

Men inget har egentligen hänt sedan dess, konstaterade hon, för nu räknar ni i stället skallar. Hon har rätt. Det är en form av fake news som säger att glesbygden tjänar mest på kostnadsutjämningsförslaget. 

Det är sant i den bemärkelsen att Övertorneå vinner mest med 3268 kronor per invånare. Men då har de bara 4461 invånare i kommunen vilket innebär att det inte är några gigantiska belopp  till Övertorneå. Det är nämligen så att statsbidragen utgår från folkmängden som i sin tur bestämmer storleken på statsbidraget. Dessutom bygger statsbidragen på räknesätten ”gånger” och ”delat med”. När pengarna ska fördelas handlar det om hur många invånare kommunen har och sedan vilket belopp varje invånare får. Alltså ju fler invånare desto högre bidrag. Så om Övertorneå får mest per person får Malmö, Göteborg, Södertälje, Örebro och Eskilstuna gigantiskt mycket större bidrag. Till exempel 2017 fick Malmö kommun som fick 4,4 miljarder. Det är de större städerna som får mest också med detta nya system. Så om Irene Svenonius hade någon form av vilja att vara sanningsenlig skulle hon protestera mot att Stockholm får betala för Malmös dåliga ekonomi och misslyckade integration och utanförskap. Utan statsbidragen vore Malmö i konkurs. 

Men det är lättare att hoppa på en liten glesbygdskommun och bli avundsjuk på att det finns badhus och kanske en vettig äldreomsorg. 

Jag tycker Irene Svenonius borde skämmas.