Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Lotta Gröning

Man tar sig för pannan – varför lär de sig aldrig?

Den sparkade vd:n Per Hedelin får behålla sin exklusiva tjänstebil, en Porsche Cayenne hybrid.Foto: Ledarna / Pressbild
Enligt Aftonbladet är en av tjänstebilarna i Ledarnas garage en Porsche Cayenne.

Det är ingen mening att bli förvånad. Förr eller senare händer det att maktetablissemanget tappar kontakten med medlemmarna, förstorar upp sin egen betydelse och tar sig friheter, stora friheter. 

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Det handlar om korruption när man missbrukar en offentlig makt för sin privata vinning. Det finns överallt, men en framträdande aktör är fackföreningsrörelsen. Olle Sahlström, en gång LO-ombudsman, konstaterade efter ett antal skandaler 2004 ”att fackföreningsrörelsen är marinerad i självgodhet”. Nu har det alltså hänt igen. Aftonbladet har granskat fackförbundet Ledarna som verkligen utmärker sig. Det är ett förbund som organiserar chefer och stoltserar med karriärsrådgivning och chefcoachning. Nu kan de lägga till att det är fackförbundet med extremt generösa villkor för ledningen. 

Jag tar mig för pannan och tänker i mitt stilla sinne: hur mycket elände har förbundets ledning hunnit ställa till med. Fackpamparna har åkt på åtta konferenser till medelhavet och USA för 2,5 miljoner. Fruar har kunnat följa med gratis. Förbundet har nämligen också en medföljande policy för anhöriga. En resa till USA kostade 90 000 per person. Det är kostnader som medlemmarna fått betala. Men inte nog med det. Förbundet hyr ett garage där lyxbilarna står på rad. Ledarnas före detta vd Peter Hedelin som fick sparken efter Aftonbladets granskning kör fortfarande omkring i en tjänstebil i miljonklassen, en Porsche Cayenne Hybrid. 10 anställda till har dyra tjänstebilar.

Det värsta i denna skandal är att de som har rest i lyx på medlemmarnas bekostnad inte verkar anse att de har gjort några fel. Vi haft lite för generösa villkor, men de ska ändras, sa en av de inblandade. Anders Miller som är förbundsordförande säger till Aftonbladet att – man måste förstå att ska man skaffa sig kunskap kostar det också pengar. Men han betonar att medföljandepolicyn är för generös och ska ändras. 

Frågan är varför de alltid upprepar samma misstag och varför inte de fackliga ledarna tar till sig av andras erfarenheter? Det är inte första gången som fackföreningar granskas. Det är uppenbart att makten berusar och de tappar kontrollen över vilka de representerar och vad de själva har för roll i sammanhanget. Att åka omkring i en Porsche för medlemmarnas pengar tycks kännas helt rätt, liksom att dyka i Medelhavet och äta dyra middagar med fina viner. Representationen vill de inte ens redovisa. De anser väl att det inte är något medlemmarna som betalat kalasen ska lägga sig i. 

Jag undrar också vad en ledning som ”köpt sin utbildning” för 2,5 miljoner i resor egentligen har lärt sig. Vad kommer medlemmarna till del, förutom dykarbilder på Instagram?

Ledarna ta nu täten i fackliga skandaler. Ledningen verkar vara en liten exklusiv klubb för inbördes beundran därav alla dessa förmåner och lyxbilar. Transport reste för 600 000 på medlemmarnas bekostnad, SKTF fd Vision festade på förbundets 75-årsjubileum för fyra miljoner kronor av medlemmarnas pengar. Där var i alla fall 800 bjudna, även om medlemsavgiften sedan höjdes. Det är bara att konstatera att fackföreningsrörelsen är i stort behov av självrannsakan.